مقوا

چاپ بلوط وارد کننده و فروشنده مقوا های پشت طوسی و گلاسه رول و بندی

جهت اطلاعات بیشتر با شماره 02133963200 تماس حاصل فرمایید.

مقوا نوعی کاغذ ضخیم است که توانایی حفظ شکل بیشتری نسبت به کاغذ عادی دارد. از آن برای بسته‌بندی، ساختن کاردستی، لوازم مصرفی با عمرِ کم و همچنین برای درزبندی و بسیاری کاربردهای دیگر استفاده می‌شود.

مقوا

مقوا

چاپ بلوط وارد کننده و فروشنده مقوا های پشت طوسی و گلاسه رول و بندی

جهت اطلاعات بیشتر با شماره 02133963200 تماس حاصل فرمایید.

استاندارد های مقوا

نکات اصلی مربوط به استانداردهای مقواهای بهداشتی عبارتند از:

  • تأثیر ظرف و مظروف از نظر میکروبی و شیمیایی و خطرات: با توجه به جمع‌آوری کاغذهای بازیافتی در شرایط غیربهداشتی احتمال آلودگی‌های متفاوتی وجود دارد که عمده‌ترین آن‌ها عبارتند از آلودگی‌های میکروبی و آلودگی‌های شیمیایی.
  • استحکام بسته‌بندی جهت حفظ مظروف: دارای استانداردهای متنوعی است که به منظور تعیین کیفیت بسته‌بندی‌های مقوایی تدوین شده‌اند که عمده‌ترین آن‌ها عبارتند از کمینه شقی مقوا با زاویه خمش ۱۵ درجه، کمینه مقاومت به ترکیدن، جرم پایه مقوا و غیره.
  • چسب مورد استفاده: با توجه به اینکه در صنعت مقواسازی از انواع نشاسته یا مخلوط‌های آن استفاده می‌شود، و چون نشاسته می‌تواند توسط ریزاندامگان به عنوان ماده غذایی استفاده شود، نظارت و کنترل کیفیت چسب و استفاده از نشاستهٔ مرغوب ضرورت دارد. همچنین می‌توان از ترکیباتی چون پلی وینیل استات و پلی وینیل الکل که افزون برداشتن قابلیت چسبندگی، از آلودگی‌های میکروبی نیز می‌تواند مانع شود، استفاده کرد.
  • روکش پلی‌اتیلن: هرچند روکش پلی‌اتیلن به دلیل تصور حایل میکروبی-شیمیایی بودن ترجیح داده می‌شود، اما از نظر فودگرید (دارای درجه غذایی) بودن مورد تردید بوده و می‌توانند آلودگی‌هایی را به ماده خوراکی انتقال دهند. همچنین در فرایند تولید مقوا، ابتدا کاغذ به وسیله لایه پلی اتیلن لامینه شده و سپس با چسب به مقوا چسبانده می‌شود که این عمل باعث حفظ رطوبت مقوا و در نتیجه رشد ریزاندامگان – به‌ویژه کپک‌ها و مخمرها – و ایجاد آلودگی می‌شود. همین‌طور پلی‌اتیلن محافظ نبوده و دارای قابلیت نفوذپذیری است.
  • مواد ضدعفونی مورد استفاده: با توجه به بارآلودگی اولیه کاغذهای بازیافتی، استفاده از موادضدعفونی مناسب و مخصوص این کار الزامی است. ترکیباتی مانند آهک که گاهی به عنوان مواد ضدعفونی مورد استفاده قرار می‌گیرند، علاوه بر این که وسیع الطیف نبوده ومخصوصا بر روی قارچ‌ها تأثیر چندانی ندارند با بالابردن PH باعث تخریب زنجیره‌های سلولزی و کاهش استحکام مقوا می‌گردد.

مقوای پشت طوسی

مقواهای پشت طوسی : مقواهای پشت طوسی که استفاده از آن‌ها به خصوص در بسته‌بندی داروها معمول می‌باشد از نوع بازیافتی (خارجی) بوده و نظر به بازیافتی بودن آن‌ها و حساسیت‌های موجود در رابطه با نوع کاربری آن‌ها استفاده از آن‌ها در بسته‌بندی‌های دارویی از لحاظ قانونی ممنوع می‌باشد.

مقوا چیست ؟

مقوا ورقه ای نازک و صاف می باشد که از یک شبکه در هم تنیده الیاف سلولزی ساخته شده است. مقوا عموماً از چندین لایه به هم چسبیده در حالت مرطوب تولید می گردد. استفاده از پوشش رنگدانه سفید معدنی بر روی یک یا چند لایه منجر به افزایش سفیدی و نرمی سطح مقوا و فرآهم نمودن سطحی براق برای چاپ می شود.

مواد خام اولیه برای مقوا، سلولز می باشد، که ماده اصلی چوب است. الیاف مورد استفاده بیشتر از درخت های کاج، صنوبر و توس است و همچنین می توان از اکالیپتوس نیز استفاده نمود. فرآیندی که طی آن فیبر یا الیاف از چوب جدا می شود را پالپ Pulping می نامند. الیافی که مستقیماً از چوب به دست می آید را الیاف اولیه Primary Fibre می نامند. هنگامی که در این فرآیند از کاغذ یا مقوا استفاده شود، الیاف را الیاف ثانویه یا بازیافتی می نامند.

مقوا را می توان به چهار دسته تقسیم کرد که عبارتند از :

  1. FBB
  2. SUB
  3. SBB
  4. WLC

مقواهای SBB، SUB و FBB از الیاف اولیه ساخته شده اند در صورتی که دسته مقوا WLC از الیاف ثانویه یا بازیافتی تولید شده است.

الیاف اولیه در مقایسه با الیاف بازیافتی مزایای بیشتری دارند. الیاف اولیه استحکام اولیه را حفظ می کند. مقوا تولید شده از الیاف اولیه در برابر پارگی بسیار مقاوم است و بهترین عملکرد را در چاپ و استفاده های دیگر دارد.

انواع مختلف مقوا، ویژگی ها و کار بردهای آنها

مقوای پشت طوسی

مقوای پشت طوسی نوعی مقواست که با کیفیت GD ارائه میگردد و از مواد بازیافتی تولید میشود، که یک طرف آن سفید و طرف دیگر آن طوسی می باشد؛ به همین دلیل عمده مصرف این نوع مقوا در ساخت جعبه و بسته بندی های مختلفی که از نظر بهداشتی زیاد دارای اهمیت نیستند مانند جعبه های کفش، جعبه دستمال کاغذی، جعبه کبریت و غیره می باشد.گرماژ مقوای پشت طوسی معمولاً 180، 230، 250، 280، 300، 350، 400، 450 و 500 که به صورت های مختلف رول و شیت در ابعاد مختلف می باشد. گرماژ مقواهای مصرفی معمولاً بر اساس وزن قطعه هایی که داخل آن قرار میگیردو نیز سایز جعبه، متغیر می باشد. از خصوصیات مقوای پشت طوسی، براقیت و قابلیت چاپ بالا بر روی آن، سختی در گرماژ بالا و نرمی در گرماژ پایین، معمولا روی آن سفید و پشت آن سفید یا طوسی می باشد و در پالت و در لایه فیلم های پلاستیکی بسته بندی می شود که معمولاً به صورت رول و ورق یا شیت تولید می گردد. این نوع مقوا که استفاده از آنها به خصوص در بسته بندی استفاده می شود؛ بازیافتی می باشد. مقوا پشت طوسی

مقوای پشت سفید

مقوای پشت سفید با کیفیت GC ارائه میگردد و از نظر بهداشتی دارای رتبه بالایی نیز هست، از این نوع مقوا بیشتر در صنایع داروسازی، غذایی و بهداشتی جهت تولید جعبه های دارویی و نیز جعبه های آرایشی و بهداشتی مانند جعبه خمیر دندان، جعبه شیرینی، جعبه سیگار و جعبه انواع حبوبات و غیره استفاده میشود. گرماژ مقوای پشت سفید همانند مقوای پشت طوسی می باشد. از خصوصیات مقواهای پشت سفید، مقاومت بالاتری در برابر خم کردن و یا سختی بیشتر و کیفیت بالاتری نسبت به مقوای پشت طوسی دارد و همچنین براقیت و قابلیت چاپ بالا در رو و پشت آن می باشد.

برند ها و مارک های معروف مقوای پشت طوسی و سفید

هانسول hansol، اژدها shinpoong، ببری sehs، اسبی white horse و پاندا می باشد.

مقوای ایندر بورد یا اف بی بی

مقوای ایندربورد بالاترین کیفیت را در بین مقواهای بهداشتی دارد و نیز دارای مجوز از وزارت بهداشت جهت استفاده در تمامی بسته بندی های بهداشتی می باشد. این نوع مقوا به دلیل سفیدی پشم نواز و نیز اسستفاده از مواد اولیه دست اول در تولید مغز آن، قیمت آن نسبت به انواع مقواهای پشت طوسی و پشت سفید، معمولا بالاتر است، و جهت تولید سفارشات با کیفیت بالاتر رایج می باشد. گرماژ مقوای ایندربورد 200، 250، 275، 300، 350، 400 و 450 گرم است. مقوای ایندر بورد به علت بافت داخلی و سطوح سفید رنگ در دو سمت، دارای شرایط ایده آل و مناسبی به سبب تولید جعبه های مصرفی در زمینه های خاص مواد غذایی، محصولات آرایشی بهداشتی، محصولات دارویی و مواردی دیگر که دارای حساسیت بالایی هستند فراهم میسازد. خصوصیات مقوای ایندر بورد، کیفیت بالای تولید، براقیت، سختی بهداشتی بودن، داشتن دانسیته جرمی بالا یعنی قابلیت بالای خم شدن بدون شکست یا ترک خوردن و استحکام بسیار بالاتری نسبت به انواع دیگر مقواها می باشد.

مقوای گریس گارد

مقوای گریس گارد مناسب برای بسته بندی غذا های منجمد، انواع نان و شیرینی، غذاهای بیرون بردنی و نیز برای بسته بندی هایی که در تماس مستقیم با غذا هستند مخصوصا بسته بندی میوه و سبزیجات میباشد. این نوع مقوا از یک مانع در برابر چربی ها که امکان تماس مستقیم با غذاهای خشک، خیس و چرب را میسر میکند، برخوردار است. گرماژ مقوای گریس گارد 300 تا 500 گرم میباشد و نوع ویژه این مقوا مخصوص بسته بندی میگو است.

مقوای موج دار

نام صحیح و تخصصی این نوع مقوا، ورقه های فیبری موج دار می باشد؛ برای ساخت مقوای موج دار یک ورقه صاف و مسطح را به ورقه ای موج دار میچسبانند. مقوای موج دار انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  1. مقوای تک رو: دوام واستحکام این مقوا در مقایسه با دیگر مقواهای موج دار کمتر است و همچنین تهیه و ساخت این نوع مقوا ارزانتر تمام می شود.
  2. مقوای تک جداره: این نوع مقوا رایج ترین نوع از مقواهای موج دار می باشد که در 5 فلوت یا شیار مختلف ارائه می گردد.
  3. مقوای دو جداره: استفاده از این نوع مقوا در ساخت و بسته بندی های صنعتی و بزرگ رونق دارد.
  4. مقوای سه جداره: استحکام و قدرت مقوای سه جداره به حدی است که میتواند جایگزین جعبه های چوبی شود.
مقوای فابریانو یا فانتزی (الر) رنگی

مقوای فانتزی طیف وسیعی دارد که شامل مقواهایی با بافت های مختلف و تنوع رنگی بسیار است، این نوع مقوا معمولا بافت دار بوده و در ابعاد 100*70 و 70*50 تولید میشود، گرماژ آن از 120 تا 250 گرم است. کاربرد مقوای فابریانو در ساخت کادو مخصوص گل و هدیه، صحافی، کارت دعوت، کارت تبریک، تقویم های درجه یک، کتابهای دستی، دفترچه بانک، گواهینامه، لوازم آرایشی و دیگر مصارف بسته بندی کادویی می باشد. مقواهای فابریانو به علت استفاده استفاده مواد اولیه مخصوص در تولید آن، بیشتر برای هنرمندان و نقاشان مناسب است و کیفیت مطلوب و بسیار بالایی دارند و همچنین بیشتر در نقاشی با قلم و مداد رنگی کاربرد دارد.

نوع دیگر مقوای فابریانو، مقوای فابریانو رنگی A3 می باشد که دارای ابعاد 42*7 می باشد، این نوع مقوا دارای رنگ های شاد و جذاب می باشد.
مقوا فانتزی یا الر

مقوای اشتنباخ 70*50

مقوای اشتنباخ مقوایی است که برای قلم به کار میرود و کار با آن راحت می باشد؛ هنرمندان زیادی به هنر زیبای قلم سیاه روی آورده اند که علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده و مردم نیز علاقه دارند که تصویر خود را با این هنر داشته باشند. ابعاد این مقوا 70*50 می باشد و دارای گرماژ 160 گرم است. کاربرد این نوع مقوا در طراحی کردن و کارهای هنری می باشد؛ رنگبندی مقواهای اشتنباخ در رنگ های سفید، نارنجی، قرمز و سبز روشن می باشد.

مقوای کرجی

مقوای کرجی یکی از محصولات سلولزی می باشد که به واسطه ی استحکام و ضخامت بالا و مناسبی که دارند در کلیه مصارف صنعتی مخصوصاً چاپخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. از مقوای کرجی برای مصارف مختلفی نظیر مقوای پازل ، مقوای جلد قرآن ، مقوای جلد سخت ، مقوای گالینگور ، مقوای آلبوم عکس ، مقوای جلد زونکن ، مقوای جلد سررسید ، مقوای صحافی و مقوای جعبه کفش استفاده می شود. قابل توجه است که این مقوا دارای قابلیت لیزر شدن، نمی باشد. از مهم ترین عواملی که هنگام خرید مقوای کرجی باید به آن توجه کرد کیفیت، حجم مورد استفاده در لایه ها، جنس و قیمت مناسب آن است که در هنگام خرید می تواند تأثیر زیادی بر نحوه خرید داشته باشد.

نکته هایی در مورد انواع مقواها

تولید و ساخت مقوا ارزان و مقرون به صرفه است و با توجه به وزن اندکی که دارد به یک ماده ارزان قیمت و پرمصرف در صنعت حمل و نقل تبدیل شده است.

مقوا ماده ای تجزیه ناپذیر است و طبیعت مواد به کار رفته در ساخت و تولید آن، سمی و مضر نمی باشد.

جعبه های مقوایی اولین بار در سال 1895 در کشور امریکا ساخته شده و تا اوایل قرن بیستم تمام محموله ها در قالب جعبه های چوبی و پالت جابه جا می شدند.

در کشور امریکا بیش از 90% محصولات با استفاده از جعبه های ساخته شده از انواع مقواهای موج دار به تمام نقاط کشور و یا دنیا عرضه میشود.

بازرگانی عظیمی وارد کننده انواع مقوای گلاسه و مقوای پشت طوسی