چاپ سایز بزرگ

چاپ سایز بزرگ

چاپ سایز بزرگ

چاپ سایز بزرگ

با توجه به کمبود دستگاه های چاپ سایز بزرگ و تقاضای مشتریان عزیز، صنایع چاپ بلوط با هدف برآورده کردن نیاز صنعت به چاپ سایز بزرگ که بیشتر در صنایع کارتن سازی کارتن های لمینتی کاربرد دارد ( چاپ مقوای سایز بزرگ )، اقدام به واردات ماشین آلات چاپ سایز بزرگ از قیبل:

  1. دستگاه لیتوگرافی سایز بزرگ (12 ورقی)
  2. ماشین چاپ افست سایز بزرگ (12 ورقی)
  3. سلفون کشی سایز بزرگ (12 ورقی)

که تمامی ماشین آلات فوق در یک مجموعه گرد آوری شده است.

که این امر خود باعث مزایای فراوانی از قبیل:

  • کاهش هزینه تولید.
  • کاهش هزینه های انتقال و جابجایی.
  • بالارفتن بازده تولید و کاهش تلفات.
  • بالارفتن کیفیت محصول نهایی.

می گردد.

چاپ بلوط با بیش از ده سال سابقه در امر چاپ و لیتوگرافی ( چاپ کاغذ تحریر ، چاپ مقوای پشت طوسی ، چاپ مقوا ی ایندر برد ، چاپ مقوای گلاسه و … ).

با بهره گیری از کادری مجرب و دوره دیده، آماده ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان عزیز می باشد.

هدف ما ارائه خدمات با کیفیت در کوتاه ترین زمان ممکن است که این مهم به همت همکاران متخصص و ماشین آلات به روز این مجموعه محقق گردیده است.

واحد طراحی صنایع چاپ بلوط با بهره گیری از طراحان با تجربه در زمینه چاپ ، کارتن سازی ، جعبه سازی و قالب سازی کلیه طرح های ارسال شده توسط مشتری را به صورت کامل بررسی نموده و قبل از اقدام به گرفتن خروجی برای واحد لیتوگرافی مجموعه ، کلیه موارد مشکل ساز را با مشتری در میان میگذارد تا با همکاری و نظر مشتری مشکلات رفع و طرح مورد نظر اصلاح گردد و پس از تایید نهایی طرح، آن را برای واحد لیتوگرافی آماده و ارسال می نمایند که این امر خود باعث کاهش اشتباهات طراحی و جلوگیری از ضرر و زیان مشتری و در نهایت یک چاپ با کیفیت و عالی می گردد.

با آرزوی توفیق همکاری با شما عزیزان همواره در تلاش خواهیم بود تا بهترین باشیم.

با احترام.

صنایع چاپ بلوط

چاپ 12 ورقی – چاپ افست 12 ورقی – چاپ دوازده ورقی

چاپ 12 ورقی

چاپ 12 ورقی

چاپ 12 ورقی – چاپ افست 12 ورقی

ارائه خدمات چاپ 12 ورقی چاپ بلوط

چاپ 12 ورقی یکی دیگر از افتخارات این مجموعه می باشد. چاپ بلوط با در اختیار داشتن بزرگترین دستگاه چاپ افست پنج رنگ کشور آماده انجام خدمات چاپ افست 12 ورقی می باشد.

امروزه با توجه به نیاز روز افزون تولیدکنندگان به کارتن های لمینتی برای بسته بندی محصولاتشان.

همچنین افزایش تولید و توزیع کالاهای لوکس. که نیاز به کارتن های لمینتی دارند.

و با توجه به کاهش هزینه ها و افزایش سرعت تولید کارتن های لمینتی در صورت وجود دستگاه چاپ سایز بزرگ، این شرکت اقدام به واردات و نصب و راه اندازی دستگاه چاپ افست پنج رنگ دوازده ورقی با سطح چاپ 120 در 160 سانتی متر نموده است.

کاهش هزینه های تولید کارتن های لمینتی

چاپ 12 ورقی

چاپ 12 ورقی

یکی از مزایای چاپ 12 ورقی کمک به کاهش هزینه های کارتن های لمینتی می باشد. به این صورت که پوستر چاپ شده میتواند شامل طرح دو و یا تعداد بیشتری کارتن در یک شیت باشد. که این امر باعث کاهش هزینه های قالب سازی و پرت مقوا و کارتن و همچنین کاهش چند برابری زمان تولید می گردد.

چاپ 12 ورقی

چاپ 12 ورقی

بالارفتن استقامت کارتن های لمینتی

در بسیاری از موارد مشاهده کرده ایم که کارتن های لمینتی به صورت دو تکه تولید شده اند. که این امر علاوه بر این که باعث افزایش هزینه تولید میگردد. در صورتی که اگر پوستر ها به صورت یک تکه و در سایز بزرگ چاپ شوند. قیمت تمام شده کارتن کاهش. و استحکام کارتن به علت وجود فقط یک ناحیه لب چسب یا منگنه بالا می رود.

این امر در نهایت باعث تولید کارتنی با استحکام بیشتر و شکیل تر می گردد.

کاهش پرت مقوا و کارتن

چاپ 12 ورقی

کاهش پرت مقوا و کارتن

همانطور که می دانید قیمت یک کارتن لمینتی بیشتر تحت تاثیر قیمت کاغذ و مقوا می باشد و با توجه به امکان به اصطلاح دل تو دل کردن تصاویر و یک تکه چاپ شدن پوستر، پرت مقوا و کارتن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و لذا این امر می تواند باعث کاهش چشم گیر قیمت تمام شده کارتن نهایی گردد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

لازم به ذکر است که کلیه خدمات لیتوگرافی پذیرفته می شود.

سلفون کشی سایز بزرگ عرض 160 با بهترین کیفیت.

چاپ 9 ورقی – چاپ افست 9 ورقی – چاپ نه ورقی – چاپ افست

چاپ 9 ورقی | چاپ افست 9 ورقی

چاپ بلوط ارائه دهنده خدمات چاپ افست 9 ورقی

چاپ 9 ورقی یکی از خدمات چاپی کمیاب در کشور ما محسوب می شود. به علت گران بودن دستگاه های چاپ 9 ورقی. و همچنین هزینه های بالا و دشواری کار با این قبیل از دستگاه ها و نیز کم متقاضی بودن آنها اغلب چاپخانه ها در کشور ما از خرید این دستگاه ها اجتناب می ورزند.

چاپ 9 ورقی

چاپ 9 ورقی

چاپ بلوط با هدف ارائه خدمات با کیفیت و رفع این نیاز کشور اقدام به واردات ماشین آلات چاپ افست 9 ورقی و نصب و راه اندازی آنها در این مجموعه نموده است. و اقدام به تربیت نیرو جهت کار با این دستگاه ها در جهت ارائه خدمات با کیفیت نموده.

واحد لیتوگرافی و سلفون کشی

چاپ بلوط با هدف کاهش هزینه های تحمیل شده به مشتریان. و همچنین بالابردن سرعت انجام کار در جهت کاهش زمان تولید محصول نهایی. اقدام خرید و نصب و راه اندازی دستگاه لیتوگرافی پلیت ستر سایز بزرگ ( بزرگترین دستگاه لیتوگرافی کشور). و نیز دستگاه سلفون کشی عرض 160 سانتی متر نموده است. تا بتواند خدمات کامل و بی نقصی را ارائه دهد.

لذا کلیه خدمات طراحی ، لیتوگرافی ، چاپ و سلفون کشی همگی در این مجموعه انجام شده. و دیگر نیازی به نقل و انتقالات متعدد نمی باشد. کلیه زینک های تهیه شده در این مجموعه از نوع اروپایی با برند کوداک می باشد. که این امر باعث افزایش کیفیت و تیراژ چاپ می گردد. هر زینک به طور متوسط 500000 ورق چاپ می دهد. که این رقم قابل ملاحظه بوده و نیاز شما را به بهترین نحو مرتفع می سازد.

قیمت چاپ افست 9 ورقی

این مجموعه با هدف تکریم مشتری و با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی قیمتی رقابتی نسبت به همکاران خود داشته و با هدف ارائه خدمات با کیفیت پا به این عرصه نهاده است.

چاپ 9 ورقی

چاپ 9 ورقی

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.

خدمات ارائه شده در این مجوعه عبارتند از :

  1. طراحی .
  2.  لیتوگرافی .
  3. تأمین مقوا .
  4. چاپ افست .
  5. سلفون کشی .
  6. پالت بندی .
  7. استرج .
تحویل سه روزه پستر آماده .

چاپ شش ورقی – 80*120 – چاپ افست شش ورقی – چاپ 6 ورقی

چاپ شش ورقی

چاپ شش ورقی

چاپ شش ورقی | چاپ افست شش ورقی | 80*120

چاپ افست شش ورقی چاپ بلوط

چاپ شش ورقی به خدمات چاپی با سطح چاپ ماکزیمم 80 در 120 سانتی متر گفته می شود. چاپخانه صنایع چاپ و بسته بندی بلوط دارای بزرگترین دستگاه چاپ افست پنج رنگ ایران می باشد. چاپخانه بلوط فعالیت خود را از سال 1387 در تهران آغاز نمود و هم اکنون یکی از کاملترین چاپخانه های چاپ افست در تهران می باشد.

چاپ پستر شش ورقی

چاپ شش ورقی غالبا برای صنایع کارتن سازی کارتن های لمینتی مورد استفاده است. به این صورت که ابتدا طرح مورد نظر بعد از مشخص شدن خط تیغ و بهینه شدن آن توسط طراح برای واحد لیتوگرافی ارسال می گردد.

واحد لیتوگرافی بعد از چک کردن طرح مربوطه و بر طرف کردن ایرادات احتمالی، طرح مورد نظر را صفحه بندی و برای ارسال به دستگاه لیتوگرافی آماده می کند.

ریپ کردن تصویر

cmyk سی ام وای کی

cmyk سی ام وای کی

سپس طرح مورد نظر به اصطلاح ریپ می شود.

ریپ شدن به معنی تفکیک رنگ ها به چهار رنگ اصلی و یا گاها رنگ های پنتون می باشد. به این صورت که مثلا یک طرح چهار رنگ تبدیل به چهار طرح تک رنگ می شود شامل رنگ های اصلی (مشکی ، آبی ، قرمز و زرد) که برای هرکدام از آن ها یک زینک تهیه می شود. و هر زینک در برج مربوطه به دستگاه چاپ افست شش ورقی که دارای همان مشخصات رنگ است ( مثلا زینک زرد در برج مربوط به رنگ زرد دستگاه چاپ شش ورقی ) بسته می شود.

 

 

رجیستر کردن دستگاه چاپ شش ورقی

چاپ شش ورقی

چاپ شش ورقی

رجیستر کردن دستگاه های چاپ افست شش ورقی کار بسیار دشواری است. زیرا به علت عرض زیاد دستگاه و گاها موج دار بودن کاغذ یا مقوا، این امر مستلزم صرف وقت و یک سرپرست چاپ با تجربه می باشد.

چاپ بلوط با کادر مجرب و دوره دیده خود این امر را به بهترین شکل ممکن انجام داده. و کیفیت نهایی چاپ شش ورقی چاپ شده در این مجموعه با رقبا قابل مقایسه نیست و از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار است.

مناسب ترین گرماژ مقوا برای چاپ افست شش ورقی

مناسب ترین گرماژ مقوا برای چاپ افست شش ورقی 230 گرم شیت می باشد. که به علت صاف بودن سطح مقوا ، کیفیت چاپ بالاتر و ریجیستر آن دقیق تر می شود.

جهت کسب اطلاع بیشتر با ما تماس بگیرید.

خدمات این مجموعه عبارتند از :

تحویل سه روزه پستر آماده .

گرافیک محیطی – چاپ بلوط – چاپ افست پنج رنگ

گرافیک محیطی

گرافیک محیطی

گرافیک محیطی

همه چیز درباره گرافیک محیطی

گرافیک محیطی از کلیه علائم ، تابلوهای و چراغ ها، از شکل و رنگ و طرح و خط ونوشتار بهره می گیرد و اگر بامعیارهای درست استوار باشد می تواند :

  •  گرافیک محیطی و نقش آن در روابط عمومی
  •  مشخصات اصلی گرافیک محیطی

گرافیک محیطی از کلیه علائم ، تابلوهای و چراغ ها، از شکل و رنگ و طرح و خط ونوشتار بهره می گیرد و اگر بامعیارهای درست استوار باشد می تواند :

  • ارتباط های اجتماعی مردم را تسهیل کند .

  • به فعالیت اقتصادی سرعت بخشد .

  • ایمنی و جریان ترافیک را بهبود بخشد .

  • مردم را از امکاناتی که شهر در اختیارشان می گذارد آگاه کند .

  • جرائم حاصل از تشنجات عصبی مردم را کاهش دهد .

  • به رفع نیازهای اجتماعی مردم با ایجاد ارتباط با محیط اطراف بوسیله مشخص کردن ، راهنمایی و اطلاع رسانی کمک کند .

  • با ایجاد مناظر زیبای بصری در محیط، به سلامت ذهنی مردم یاری رساند .

عوامل اصلی بیان در گرافیک محیطی عبارتند از :

  1.  پوستر
  2. علائم
  3. تابلوهای بزرگراهها
  4. تابلوهای راهنمایی و رانندگی
  5. علائم نورانی ( نئونها )
  6. تبلیغات روی وسائل نقلیه
  7. طراحی محیطی پارک ها
  8. طراحی روبناها و رنگ های حاصل از آنها
  9. طراحی محل های خدماتی عمومی ، ایستگاههای اتوبوس ، باجه های تلفن ، نیمکت ها و…
  10. طراحی محیطی مراکز فرهنگی و تفریحی
  11. طراحی حجم های تزئینی در میدان ها و پارک ها
  12. تابلوهای سردر فروشگا هها، مغازه ها، سینماها و کلیه سازمان ها و موسسات دولتی و خصوصی
  13. انواع تابلوهای تبلیغاتی مانند: بیل بورد، چهاروجهی ، سه وجهی ، سه بعدی ، دیجیتالی .

از آنجا که همه این عوامل در محیط داخل شهر انجام می گیرد. بنابراین باید بین آنها و شهر، هماهنگی ایجاد گرددو طراحان گرافیک محیطی با مهندسین شهرساز از نزدیک ، تشریک مساعی داشته باشند.باتوجه به اینکه در شهرهای بزرگ علاوه بر ساکنین دائمی آنها، انبوه قابل ملاحظه ای از مردم ، جهت انجام کارهای اقتصادی ، تجاری ، بهداشتی … نیز مرتب در حال آمد و رفت می باشند، گرافیک محیطی باید به نوعی نقش خود را ایفا نماید تا افراد در این محیط در برقراری ارتباطها و گذراندن امورشان مشکلات کمتری داشته باشند. بخش عمده اطلاعات مورد نیاز شهر، در ارتباط با مقررات آمد و شد، آگاهی از فعالیت ها و رویدادها و اماکن گوناگون وخدماتی است که ارائه می شود.

مردم باید راههای مختلف و ایمن و سریع رسیدن به این محیطها را بدانند و بهترین آنها را انتخاب نمایند. البته تعیین ضوابط اعمال کنترل بر تابلوها و علائم بخش خصوصی که می تواند موجب اخلال در تاثیر عمومی یا مکمل آنهاباشند، جزء تفکیک ناپذیر سیستم مناسب آموزش اطلاع رسانی محیط است .

گرافیک محیطی چه عرصه هایی را در بر می گیرد :

گرافیک محیطی

، عرصه های گوناگون را در بر می گیرد، که در هر دوی اینها، نقش عمده آن ( اطلاع رسانی ) می باشد. محیطهای بسته شامل فضاهای داخلی کلیه ساختمان ها اداری و تجاری ، مترو و همچنین نمایشگاهها و فروشگاهها می باشد که در آنها با استفاده از اشکال و حروف و انواع تابلو، اطلاعات لازم به مراجعه کنندگان داده می شود.

در محیطهای باز نیز همچون پارک ها، خیابان ها و معابر شهر و اساسا کلیه فضاهای باز واقع در شهرها و محیط زندگی انسان ، که طراحی هایی شامل : علائم راهنمایی و هشدار دهنده داخل پارک ها، تابلوهای سردر فروشگاهها ، طراحی ویترین های مغازه ها ، علائم راهنمایی و رانندگی در سطح شهر، تابلوهای نام خیابان ها و کوچه ها، باجه های مختلف خدماتی از قبیل تلفن ، پست و…، در محدوده گرافیک محیطی قرار دارند.

گرافیک محیطی نقش مهمی را نیز در تبلیغات ایفا می کند ، از جمله در تبلیغات تجاری و تبلیغات فرهنگی ، اکنون به طور اختصار نگاهی گذرا بر این دو می اندازیم :

گرافیک محیطی و تبلیغات فرهنگی

انسان از زمانی انسان می گردد که دارای فرهنگ می شود و فرهنگ از زمانی آغاز می گردد که انسان به وجودمی آید. آنچه که می توانیم برایش تقدیم و تاخر قایل شویم تمدن است و انسان با فرهنگ وارد تمدن می شود واکنون این انسان متمدن است که در دام انواع و اقسام کشمکش های روحی و جسمی دست و پا می زند، برای رهایی وآزادی نیاز به پرواز دارد، پروازی از درون خود به بیرون و شاید برای این پرواز، بالی بهتر از فرهنگ و هویت خویش نیابد. پس باید با آن آشنا شود و با بهره گیری از آن در جهات مختلف زندگی ، خود و جامعه اش را باور کند. این نقطه ای است که تبلیغات فرهنگی می تواند پا به عرصه وجود بگذارد و رسالت خویش را به انجام برساند.امروزه در سراسر دنیا واژه تبلیغات فرهنگی معانی خاصی پیدا کرده و آن هم براساس تعریف فرهنگ و تبلیغ از دید آن جامعه خاص می باشد. در کشور ما نیز این تبلیغ حول محورهای خاصی دور می زند که مربوط به باورها ودیده ها و فرهنگ جامعه ماست و در اینجاست که دوباره صحبت از هنر به میان خواهد آمد، هنری که باید خادم جامعه باشد و اندیشه ها و آرمان های والای بشری را که سبب رشد انسان می شوند، جاودان و ماندنی کند به گونه ای که بر همه اقشار جامعه تاثیرگذار گردد.

هنرهای تجسمی ، تجلیات عالی زبان بصری هستند و بنابراین ابزارهای آموزشی اند که قیمتی بر آنها متصورنیست . اکنون وظیفه گرافیک محیطی این است که از نظر اجتماعی پیام مفیدی برساند و هم چشم را به واسطه آن ، ذهن را جلب کند و در نتیجه نظم لازم را برای دیدن آن سوی سطوح چیزهای قابل رویت به ذهن بدهد و در شناخت ارزش های لازم برای یک زندگی کامل و لذت بردن از آن راهنماییش کند. اگر شرایط اجتماعی ، گرافیک محیطی را به عرصه پیام های موجه ، در وسیع ترین و عمیق ترین مهفوم اجتماعی آن ملزم سازند، این هنر می تواند بطور موثر به آماده سازی راه برای هنری موثر و مثبت یاری رساند. هنری که بتوان پیام خویش را به مردم برساند و از طرف آنها درک شود. از میان اهدافی که گرافیک محیطی مد نظر دارد، هدف های کاربردی از بقیه مهمتر و در حقیقت در اولویت قراردارد که البته بعد از دست یابی به اهداف گوناگون کاربردی خود، می باید فرهنگ ساز نیز باشد و اگر گرافیک محیطی با اصولی صحیح و متناسب انجام شده باشد تا حدود بسیار زیادی می تواند در گسترش فرهنگ جامعه تاثیر داشته باشد. رشد گرافیک محیطی به چند عامل وابسته است از جمله رشد کیفی فکری مدیریت ها و وجود طراحانی باخلاقیت های بالا. البته این رشد تنها به گرافیک بر نمی گردد، بلکه به مجموعه عواملی منتهی می شود که ساختارهای اخلاقی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی نیز در آن رشد یافته باشند. مشخصه های سنتی و فرهنگی می تواند در برقراری ارتباط بهتر و سریع تر نقش مهمی داشته باشند زیرا افرادی که در یک جامعه زندگی می کنند دارای فرهنگ خاص آن اجتماعی نیز می باشند. بنابراین بهتر است ارسال پیام برای آنان به زبان و شیوه ای آشنا و سنت های خودشان طراحی شود که برایشان ملموس تر و گویاتر باشد تا در قالب های فرهنگی و سنتی بیگانه .

رنگ ، نقش مهمی در یک طرح دارد که اولین وظیفه آن جلب توجه مخاطب است و در مرحله بعدی نقش مکمل عناصر تصویری دیگری برای موفقیت در ارسال پیام را ایفا می کند. حروف نوشتاری نیز در برقراری ارتباط سریعترنقش مهمی دارند و در واقع آنها تکمیل کننده یا تاکید کننده تصویر می باشند.

در گرافیک محیطی ابزارها و عوامل مختلفی برای ارائه اطلاعات وجود دارد که از هرکدام برای بیان نوعی خاص ازایجاد ارتباط می توان استفاده کرد. مثلا بالون ها و تبلیغات برروی وسایل نقلیه مربوط به گروه ایجاد ارتباط توسط سوژه های متحرک می باشند. همچنین بیل بوردها باید در مکان هایی مورد استفاده قرار گیرند که که فضای اطراف آنهاوسیع باشد مانند بزرگراهها که اغلب مخاطب با سرعت بیشتری از مقابل آن می گذارد و باید به گونه ای باشد که به سرعت بتواند ارتباط لازم را برقرار کند. نسبت میزان ارتفاع نصب بیل بورد با طول و عرض آن نیز از نکته های حائزاهمیت می باشد و باید بطور دقیق محاسبه شود. کارآیی بیل بورد در شب نیز بحثی است که باید همراه با عوامل دیگرمربوط به بیل بوردها با دقت بررسی و طراحی شود و با استفاده از سیستم های نوری مناسب پیام دلخواه در شبها نیز به مخاطبین احتمالی القا شود.

با آنچه درخصوص آشنایی با گرافیک محیطی و اهمیت و نفش آن در جامعه های شهری گفته شد، به اختصارشرحی پیرامون اهمیت حضور گرافیک محیطی در روابط عمومی ها بیان می شود; از آنجا که هدف روابط عمومی جلب مشارکت و همراهی افکارعمومی در زمینه های مختلف است و همچنین واحدی است که ارتباط کارکنان با مسئولان ونیز مسئولان با مردم را برقرار می کند. باید این رسالت خود را با استفاده از روش های ویژه ، به خوبی انجام دهد. گرافیک محیطی یکی از آن مواردی است که می توان با شناخت و به کارگیری اصولی آن در روابط عمومی ها، برقراری ارتباطات یاد شده را گسترش داد. امر تبلیغ نیز در روابط عمومی نقش مهمی را ایفا می کند; تبلیغ به معنای تغییر افکار و اندیشه برای آنچه تبلیغ می شود. بهترین و گویاترین زبان برای این منظور، هنر گرافیک است . چرا که هنر گرافیک آینه شفافی از مسایل جاری و فرهنگی است و تمام لحظه ها زیر و بم های روحی و فکری جامعه را ثبت و منعکس می کند.بنابراین ، هنر گرافیک در روابط عمومی اهمیت خاص خود را می یابد. گرافیک محیطی نیز بخشی از این هنر است :یعنی آنجا که مسئله ارسال پیام و دادن اطلاعات لازم به مخاطب در محیط کاری پیش می آید، گرافیک محیطی قدم به عرصه می گذارد و نقش خود را ایفا می کند. برای مثال یک سازمان یا وزارتخانه را در نظر می گیریم که روزانه تعداد زیادی از افراد جامعه آنهم با فرهنگ ها و نگرش های متفاوت اجتماعی ، به خاطر نیازی که دارند به آنجا مراجعه می کنند. در ابتدای ورود، گرافیک محیطی موجود باید به نوعی طراحی شده باشد که فرد برای رسیدن به قسمتی که لازم است به آنجا مراجعه کند، دچار مشکل و سرگردانی نشود و با دیدن تابلوهای مخصوص راهنما به راحتی به محل مورد نظر برسد. نوع تابلو، رنگ ، اندازه و نوع خطهای نوشتاری ، علامت ها و نمادها و همچنین محل نصب آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است . پس از آن ، علامت های داخل محوطه ها راهروهای و اتاق های نیز باید همین ویژگی هارا داشته باشند.

بنابر آنچه که بیان شد، اولین اهمیتی که برای گرافیک محیطی قائل می شویم ، همان برقراری ارتباط برای راهنمایی و اطلاع رسانی به مخاطب است و در دومین نقش خود، وظیفه زیباسازی محیط را برعهده می گیرد، زیرا انسان به طور ناخودآگاه خواهان زیبایی و توازن و تعادل و آراستگی است و از زشتی ها و ناهنجاری ها دوری می جوید ، حضور در محیطی که همه عنصرهای آن به طور صحیح در جای خود قرار گرفته باشد و رنگ ها در هماهنگی و تضاد، هرکدام به وظیفه خود به درستی عمل کنند، برای هر انسانی ، به راستی لذت بخش است و روح خسته از کشاکش ومسایل روزمره زندگی او را به آرامش دعوت می کند.

راهنماي رفع اشكالا‌ت در چاپ افست ضعيف شدن زينك‌ – بخش دوم

راهنماي رفع اشكالا‌ت در چاپ افست ضعيف شدن زينك‌ – بخش دوم

اشكال سوم – مركب در قسمت‌هاي بدون چاپ ظاهر مي‌‌شود اما به زينك نمي‌‌چسبد. مركب به راحتي با اسفنج و يا انگشت مرطوب پاك مي‌‌شود.

علت الف : فشار نوردهاي روي زينك به نوردهاي صلايه زياد است.

راه‌حل: فشار نوردها را طبق دستور كار ماشين تنظيم كنيد.

علت ب : آب موجب جدا كردن يك ماده حساس‌كننده و يا حل‌كننده مركب از سطح كاغذهاي اندودشده (مانند گلاسه) مي‌‌شود.

راه‌حل: مركب را با ورني مناسب غليظ كرده و يا از مركب قوي‌تر استفاده كنيد، از افزودني‌هاي شيميايي كه قدرت رطوبت‌دهي محلول را افزايش مي‌‌دهد استفاده نكنيد. اگر مركب در قسمت‌هاي بدون چاپ زينك ظاهر شد، كاغذ را تعويض كنيد.

علت ج : آلودگي.وجود هر نوع محلول شستشوي لاستيك و يا مواد ديگر در سيني آب مي‌‌تواند باعث ظاهر شدن مركب در قسمت‌هاي سفيد كاغذ شود. بعضي از محلول‌هاي مصرفي كه در شستشوي ماشين به‌كار مي‌‌روند نيز مي‌‌تواند باعث آلوده شدن مركب شود.

راه‌حل 1: در موقع شستشوي ماشين دقت كنيد كه محلول‌هاي پاك‌كننده، با آب موجود در تشتك آب ماشين مخلوط نشود.

راه‌حل 2: از قرار دادن مواد پاك‌كننده سيلندر و مواد شيميايي ديگر در مجاورت هوا خودداري كنيد. چون اين مواد باعث آلودگي آب در ماشين مي‌‌شوند.

راه‌حل3: آب تشتك را خالي كرده و سيستم را تميز كنيد و مجدداً با آب و محلول تازه پر كنيد.

راه‌حل 4: پس از تميز كردن سيستم، نوردهاي آب و لاستيك را با آب بشوييد تا آلودگي آن از بين برود.

علت د : قسمت‌هاي بدون چاپ زينك، به خوبي ظاهر نشده است.

براي كنترل اين قسمت، زينك را بشوييد، قسمتي از لاستيك را با اسكاچ زبر پوليش كرده و سطح زينك را دوباره ظاهر كنيد. اگر در ادامه چاپ مشاهده شد كه قسمت‌هاي پوليش خورده تميز بوده، در حالي كه اطراف آن مركب گرفته است، علت، وجود پوشش زينك است. اگر مركب در تمام قسمت‌هاي بدون چاپ ظاهر شود، علت، كاغذ و يا شكسته شدن مركب در قسمت‌هاي بدون چاپ است.

راه‌حل 1: زينك را تعويض كنيد.

راه‌حل 2: اگرآزمايش (علت ج) نشان‌دهنده وجود لايه باقي‌مانده بر روي زينك باشد، بايد مقداري محلول افزودني به آب اضافه كنيد. اجازه ندهيد كه درجه PH آب از 5‌/‌4 پايين‌تر برود، زيرا ممكن است مركب خشك نشود.

علت ه : مركب با محلول مرطوب‌كننده مخلوط شده است.

اگر در چاپ يك رنگ، با تعويض كاغذ، مشكل چاپ نقاط مركبي در قسمت‌هاي بدون چاپ كاغذ حل نشود، مشكل ناشي از مركب و يا زينك است. در چاپ چند رنگ اگر نقاط مركبي در قسمت‌هاي سفيد كاغذ در تمام برج‌هاي چاپ ظاهر شوند، علت آن را بايد در محلول مرطوب‌كننده و يا كاغذ جستجو كرد. (به علت‌هاي ب و ج رجوع شود) اگر يك يا دو رنگ به خوبي چاپ شود و مشكل در ساير رنگ‌ها ديده شود، اشكال از مركب است.

راه‌حل 1: مركب مشكل‌ساز را كمي سفت‌تر كنيد و يا اين‌كه از مركب ديگري كه مقاومت بيشتري نسبت به جذب آب دارد، استفاده كنيد.

راه‌حل 2: مايع مرطوب‌كننده را تعويض كنيد، دقت كنيد كه محلول مرطوب‌كننده به روش صحيح مخلوط شده باشد، وجود اسيد اضافي در مايع باعث پيدايش لكه‌هاي مركب ناخواسته‌ در قسمت‌هاي بدون چاپ بر روي كاغذ خواهد شد.

راه‌حل 3: دقت كنيد كه محلول‌هاي پاك‌كننده، باعث آلودگي مركب نشوند.

توجه: مركبي كه براي چاپ با سرعت بالا در ماشين‌هاي بزرگ ساخته مي‌‌شود، اغلب در موقع چاپ با ماشين‌هاي كوچك‌تر و سرعت كم‌تر، شكسته مي‌‌شود.

اشكال چهارم – زينك نمي‌‌تواند رنگ‌ها را با قدرت كامل چاپ كند

علت الف : سطح چاپ‌شونده مركب را به خود نمي‌‌كشد.

راه‌حل 1: زينك را با آب گرم بشوييد. از يك پاك‌كننده اسيدي براي پاك كردن صمغ از روي قسمت‌هاي قابل چاپ زينك استفاده كنيد.

راه‌حل 2: زينك را با صمغ و يا ماده مشابه ظهور زينك آغشته كنيد.

علت ب : مركب شل و نم‌دار بر روي نوردها، زينك و لاستيك مي‌‌ماسد.

راه‌حل 1: مركب را تعويض كنيد.

راه‌حل 2: محلول مرطوب‌كننده را به حداقل برسانيد، الكل و يا افزودني الكلي را به محلول اضافه كنيد.

راه‌حل 3: با افزودن ورني مقاوم به آب، مقاومت مركب را نسبت به آب افزايش دهيد.

علت ج : زينك، قدرت مركب‌پذيري خود را از دست مي‌‌دهد.

راه‌حل: راه‌حل‌هاي زير را مرور كنيد.

اشكال پنجم – كوري زينك؛ سطح چاپ‌شونده زينك، مركب را منتقل نمي‌‌كند تصوير مركبي به‌طور واضح روي زينك ديده مي‌‌شود. اما مركب به روي لاستيك منتقل نمي‌‌شود.

علت الف : وجود صمغ در محلول مرطوب‌كننده.

راه‌حل: تشتك آب را خالي كرده و با آب معمولي پركنيد. نوردهاي روي زينك را از روي زينك بلند كرده، با استفاده از كاغذ باطله، در وضعيت درگير بودن نوردهاي آب با زينك، ماشين را روي چاپ برده تا مركب موجود از روي زينك پاك شود. سپس نوردهاي مركب روي زينك را پايين آورده و چاپ كنيد. با اين روش صمغ موجود و چسبيده شده به تصوير، پاك خواهد شد. آب معمولي را با محلول مرطوب‌كننده مناسب تعويض كنيد.

علت ب : وجود اسيد اضافي در محلول مرطوب‌كننده.

اين شرايط ممكن است با پيدايش لكه‌هاي سياه در قسمت‌هاي سفيد سطح چاپي و قبل از اين‌كه زينك ضعيف بكند، ظاهر شود.

راه‌حل: محلول مرطوب‌كننده را دور بريزيد و با محلول توصيه شده طبق دستور كار ماشين تعويض كنيد.

علت ج : جمع شدن تركيبات كلسيم و يا منيزيم و يا مواد پاك‌كننده روي قسمت‌هاي تصويردار زينك.

راه‌حل: زينك را با دقت با محلول پاك‌كننده اسيدي و يا محلولي شامل الكل، سركه و آب شستشو دهيد. صمغ يا مواد مشابه ظهور زينك روي تصوير زينك بماليد و مطمئن شويد قسمت‌هاي چاپ‌شونده زينك مركب مي‌‌گيرند.

علت د : فشار زينك به لاستيك زياد است.

اين شرايط ممكن است در نتيجه باد كردن لاستيك و يا زياد بودن كاغذ زير لاستيك و يا برجسته شدن لاستيك، پديد آمده باشد.

راه‌حل: فشار بين زينك و لاستيك را اصلاح كنيد، اگر لاستيك بيش از اندازه برجسته شده است، آن را تعويض كنيد.

علت ه : قسمت‌هاي چاپي زينك قدرت انتقال مركب را ندارد.

راه‌حل: راه‌حل علت الف را امتحان كنيد و يا زينك را با صمغ و يا مواد ظهور مشابه آغشته كنيد.

اشكال ششم – از دست دادن تصوير، تصوير از روي زينك پاك مي‌‌شود

علت الف : زينك ضعيف شده است.

راه‌حل 1: فشار زينك به لاستيك و نوردهاي روي زينك را كنترل كرده و مطمئن شويد كه باعث ساييدگي زينك نمي‌‌شوند.

راه‌حل 2: از زينك مرغوب‌تري استفاده كنيد.

راه‌حل 3: تمام مواد شيميايي مصرف شده روي زينك را كنترل كرده و مطمئن شويد كه باعث صدمه زدن به تصوير (قسمت‌هاي چاپ‌شونده) زينك نمي‌‌شوند.

علت ب : زبر و ساينده بودن كاغذ يا مكرب.

راه‌حل: زينك را تعويض كنيد. در مشورت با فروشنده مركب و كاغذ از زبر و ساييده نبودن آن‌ها مطمئن شويد. در صورت لزوم، مركب و كاغذ را تعويض كنيد.

اشكال هفتم – عدم انتقال مركب در زينك‌هاي مسي (دو يا چند فلزي)

علت : تصوير قسمت‌هاي چاپ‌شونده در زينك‌هاي مسي و يا آلومينيومي، حساسيت (خاصيت انتقال مركب) خود را از دست داده است. اين شرايط به علت جمع شدن آلاينده‌هاي آبگير در قسمت‌هاي بدون چاپ زينك ايجاد مي‌‌شود كه اين قسمت‌هاي زينك را خيس مي‌‌كنند.

راه‌حل: زينك را با پاك‌كننده‌هاي مجاز و يا حساس‌كننده تصوير، طبق دستور كارخانه اصلاح كنيد.

اشكال نهم – چاپ ترام‌ها (هافتون) زبر و خشن است‌

علت الف : سطح زينك و يا لاستيك ناصاف و يا زبر و خشن شده است.

راه‌حل 1: زينك دانه ريزتر به‌كار ببريد.

راه‌حل 2: از لاستيك‌ نرم‌تر استفاده كنيد.

راه‌حل 3: فشار بين زينك و لاستيك را افزايش دهيد.

علت ب : آب زياد است.

آب با مركب مخلوط شده و باعث امولسيون (مخلوط شدن آب و مركب) و مرطوب شدن مركب مي‌‌شود. ذرات امولسيون ايجاد شده، باعث مرطوب كردن كاغذ و در نتيجه جلوگيري از دريافت يكنواخت مركب مي‌‌شود.

راه‌حل : رطوبت را كاهش دهيد. اگر مركب به قسمت‌هاي بدون چاپ زينك نفوذ مي‌‌كند، احتمال دارد، ظهور زينك به‌طور كامل انجام نشده باشد.

علت ج : مركب بيش از حد رقيق است.

راه‌حل : مركب را تعويض كنيد.

علت د : جمع شدن گرد و خاك و پرز كاغذ بر روي زينك و لاستيك.

راه‌حل : زينك و لاستيك را تميز كنيد.

راهنماي رفع اشكالا‌ت در چاپ افست ضعيف شدن زينك‌

رفع اشکال چاپ افست

رفع اشکال چاپ افست

راهنماي رفع اشكالا‌ت در چاپ افست ضعيف شدن زينك‌ – بخش اول

 

روي زينك چاپ افست صاف و همسطح است. روي زينك ليتوگرافي قسمت‌هاي چاپ شونده و بدون چاپ در يك سطح قرار دارند. قسمت‌ چاپ‌شونده آن مثل سيستم چاپ لترپرس و يا فلكسوگرافي، برجسته و يا همانند چاپ گراور، گود نيست.

سطح چاپ‌شونده و سطح غيرچاپ شونده بر روي پليت چاپ افست به واسطه خاصيت فتوشيميايي از يكديگر جدا مي‌‌شوند.

قسمت‌هاي چاپ‌شونده روي زينك، مركب را جذب كرده و در عين حال توسط قسمت‌هاي بدون چاپ كه آب را مي‌‌گيرند احاطه شده‌اند. زماني كه زينك آب و مركب مي‌‌گيرد، قسمت‌هاي چاپ‌شونده آب را جذب نمي‌‌كنند و مركبي مي‌‌شوند، در حالي كه قسمت‌هاي بدون چاپ، آب را جذب كرده و مركب را جذب نمي‌‌كنند.

در 50 سال گذشته پيشرفت‌هاي مهمي در ساخت زينك‌هاي افست صورت گرفته است، به‌طور يكه ماشين‌چي براي كار كردن با زينك به تخصص خاصي نياز ندارد. امروزه، انتظار مي‌‌رود كه زينك از زمان انتقال به چاپخانه حاضر و آماده بستن به ماشين باشد و البته اين چنين نيز هست. با پيشرفت‌هاي فني، ‌اشكالات زينك (مانند خوردگي تصوير، مركب‌گيري در قسمت‌هاي بدون چاپ و غيره) تا ميزان زيادي از بين‌ رفته است.

زينك‌هاي چاپ افست با لايه حساس به نور پوشش داده شده‌اند، لايه حساس قسمت‌هاي بدون تصوير زينك در موقع نوردهي، دستگاه قيدكپي طوري تغيير مي‌‌كند كه در موقع ظهور شسته و پاك مي‌‌شود.

بسياري از زينك‌ها از جنس آلومينيوم ساخته مي‌‌شوند. البته بعضي از زينك‌ها كه براي كارهاي چاپي با تيراژ زياد به‌كار مي‌‌روند، از تركيب چند فلز ساخته مي‌‌شوند. (مثل زينك‌هاي مسي مصرفي در چاپ‌هاي پرتيراژ(

لايه حساس زينك‌هاي نگاتيو بايد به صورتي باشد كه در برابر نور سخت شده و يا پوشش آن غيرقابل حل شدن باشد. پس از نوردهي زينك زير فيلم نگاتيو داروهاي ظهور يا زينك‌شويي، پوشش قسمت‌هاي نورديده را پاك مي‌‌كنند و اين قسمت‌ها به عنوان سطح بدون تصوير چاپي در خواهند آمد.

زينك‌هاي پوزتيو داراي پوشش قابل حل در برابر نور هستند، در موقع ظهور، قسمت‌هاي نور نخورده به عنوان قسمت‌هاي چاپ‌شونده ظاهر خواهند شد.

نوردهي بيش از اندازه در ظهور زينك‌هاي نگاتيو، باعث درشت شدن (نخودي شدن) ترام مي‌‌شود،‌ در حالي كه همين شرايط در كار با زينك پوزتيو موجب ريز شدن و سوزني شدن ترام (كور كردن ترام) مي‌‌شود.

در ايران زينك پوزتيو بيشتر مصرف مي‌‌شود. استفاده از زينك‌هاي نگاتيو آسان‌تر بوده و صرفه‌جويي در فيلم را نيز به همراه دارد. در اين نوع زينك نيازي به تميز كردن لبه‌هاي فيلم نيست.

امكان كنترل روي هم خوردن با زينك پوزتيو آسان‌تر است و انعطاف‌پذيري بيشتري را در كنترل محدوده درصد كم‌ترام و ترام‌هاي سوزني فراهم مي‌‌سازد. در اكثر كشورهاي اروپايي و آسيايي از زينك‌هاي پوزتيو استفاده مي‌‌شود.

زينك‌هاي حساس مي‌‌توانند از نوع <افزايشي> يا <كاهشي> باشند. زينك‌هاي افزايشي داراي مواد تقويت‌كننده تصوير هستند كه در مرحله ليتوگرافي به آن اضافه مي‌‌شود، اين مواد به همراه پوشش غيرحساس به نور در مرحله ليتوگرافي از قسمت‌هاي بدون چاپ زينك پاك مي‌‌شود. تكنولوژي جديد حق انتخاب وسيعي را براي چاپخانه‌داران فراهم ساخته است. البته ضرورت دارد كه چاپخانه‌داران فقط از داروهاي ظهور و روش‌هاي توصيه‌شده توسط توليدكننده زينك استفاده كنند.

ظ‌ دوام زينك‌هاي پوزتيو و يا نگاتيو را مي‌‌توان با انجام عمليات بعد از ليتوگرافي افزايش داد. زينك‌هاي پوزتيو بعد از سوزانده شدن (در حرارت بيش از 249 درجه سانتي‌گراد) براي چاپ با تيراژ بيش از يك ميليون گردش مناسب هستند. بعضي از زينك‌هاي نگاتيو را هم مي‌‌توان سوزاند. بعضي از زينك‌هاي نگاتيو را مي‌‌توان بعد از ظهور، دوباره نور داد تا عمر آن به چهار برابر افزايش يابد.

ظ‌ بعضي از زينك‌هاي مخصوص را قبل از ظهور، حرارت مي‌‌دهند و به اين وسيله تيراژ چاپ آن افزايش مي‌‌يابد.

زينك‌هاي متفاوتي در بازار وجود دارد و چاپخانه‌داران حق انتخاب وسيعي دارند، انتخاب صحيح از اهميت خاصي برخوردار است، به‌طور معمول كيفيت كار چاپي و تيراژ، تعيين‌كننده نوع زينك مصرفي هستند، به عنوان مثال، انتخاب يك زينك گران كه براي چاپ با تيراژ يك ميليون مناسب باشد براي چاپخانه‌اي كه كار كم‌تيراژ چاپ مي‌‌كند، اقتصادي نيست. تيراژ زينك‌ها به‌طور تقريبي به شرح ذيل است:

نوع زينك مصرفي حداكثر تيراژ چاپ‌

زينك‌كاغذي، پلاستيكي و يا تركيبي از هر دو 10000 – 100
زينك حساس به نور از نوع دستي 75000 – 500
زينك حساس (نگاتيو) ديازو 75000 – 10000
زينك حساس فتوپليمر (نگاتيو) 1000000- 10000
زينك حساس ديازو يا فتوپليمر (پوزتيو) 1000000- 10000
زينك مسي (چند فلزي) يك ميليون و بيشتر

اشكالات متداول زينك بر روي ماشين شامل: حساسيت زينك، نفوذ مركب به قسمت‌هاي بدون چاپ، ضعيف شدن زينك، از دست دادن قدرت مركب‌پذيري بخشي از تصوير كه به آن كوري زينك (Blinding) مي‌‌گويند. اين حالت اغلب موقعي رخ مي‌‌دهد كه سطح تصوير با صمغ و يا مواد شيميايي ديگر كه جذب‌كننده آب هستند، پوشيده شده باشد. به هر حال تشخيص بين ضعيف شدن زينك و از دست دادن قدرت مركب‌پذيري آن اهميت دارد. اگر زينك قادر به انتقال مركب نباشد ولي تصوير مورد چاپ به وضوح ديده شود، زينك را كور (Blind) مي‌‌گويند. يعني قدرت مركب‌پذيري تصوير از دست رفته است. اما اگر قسمت‌هاي قابل چاپ زينك پاك و يا ساييده شده باشد، زينك ضعيف شده است.

علت اصلي وجود مشكلات ناشي از زينك بر روي ماشين مسأله ضعيف شدن زينك، استفاده از مواد شيميايي نامرغوب، استفاده از مركب نامرغوب، كاغذ نامرغوب، ليتوگرافي ناقص و كيفيت بد زينك است.

اشكال 1 – زينك به راحتي خم نمي‌‌شود

علت الف:
استفاده از داروي نامناسب ثبوت زينك.

راه‌حل: زينك را با آب شستشو داده و پاك كنيد تا آب كاملاً از قسمت‌هاي تصويردار پاك شود، زينك را خشك كرده و با يك لايه نازك صمغ آغشته كنيد.

توجه: در مورد مصرف مواد مناسب براي ظهور زينك با فروشنده آن مشورت كنيد، اگر مشكل مربوط به دستگاه ظهور زينك باشد، با فروشنده دستگاه مشورت كرده و از عملكرد صحيح دستگاه و استفاده از مواد شيميايي مناسب اطمينان حاصل كنيد.

علت ب:
خشك شدن صمغ بر روي يك قسمت از كار يا تمام سطح زينك باعث غيرحساس شدن آن مي‌‌شود.

راه‌حل: زينك را با آب گرم شستشو داده و مركب بزنيد. اگر اين راه‌حل مؤثر واقع نشد، از مواد پاك‌كننده قوي‌تر استفاده و يا زينك را تعويض كنيد. دقت كنيد كه صمغ و يا مواد روي زينك با دستمال تميز كاملاً خشك شده باشند.

علت ج:
استفاده از مواد ظهور نامناسب در زينك‌هايي كه به‌صورت دستي حساس مي‌‌شوند.

راه‌حل: فقط از مواد شيميايي مناسب و معرفي شده توسط توليدكننده زينك استفاده كنيد. زينك را با آب گرم شستشو داده و يا از صمغ استفاده كنيد.

علت د:
زينك قبل از چاپ به مدت طولاني (در دماي زياد و يا رطوبت نامناسب) نگه‌داري شده است.

راه‌حل: زينك را با آب‌گرم شستشو دهيد.

اشكال 2 قسمت‌هاي بدون چاپ زينك، چرب و يا مركبي شده است. مركب به قسمت‌هاي بدون چاپ زينك چسبيده و با آب و اسفنج پاك نمي‌‌شود

علت الف:
پارچه نورد آب كثيف و يا ساييده شده است.

راه‌حل: پارچه نورد آب را تميز و يا تعويض كنيد. زينك را تعويض كرده و يا لكه‌هاي مركب را با مواد پاك‌كننده مناسب پاك كنيد. (براي پاك كردن زينك‌هاي پوزتيو سوزانده شده، از مواد الكلي استفاده نكنيد) زينك را با لايه نازكي از صمغ و يا پرداخت‌كننده زينك بپوشانيد.

علت ب:
مركب اضافي در مناطق داراي ترام فشرده و در مناطق بدون چاپ زينك پخش شده و در نهايت قسمت‌هاي بدون چاپ را حساس كرده است.

راه ‌حل 1: تغذيه مركب را كاهش داده و از مركب غليظ و چسبناك استفاده كنيد.

راه‌حل 2: مركب را تعويض كرده و از مركبي كه قدرت رنگ بيشتري دارد، استفاده كنيد.

علت ج:
كشيدگي تصوير كه منجر به افزايش ابعاد ترام و پر شدن ترام مي‌‌شود و شفافيت قسمت‌هاي تنپلات نيز در لبه‌هاي انتهاي كاغذ از بين مي‌‌رود.

اين اشكالات معمولاً ناشي از زيربندي ناقص سيلندرها، وجود فشار زياد بين سيلندرها و يا مركب اضافي است و به‌خصوص هنگام چاپ بر روي كاغذهاي گلاسه رخ مي‌‌دهد.

راه‌حل 1: مركب را كم كنيد. فشار بين سيلندر زينك و لاستيك و چاپ را به حداقل كاهش دهيد.

راه‌حل 2 : دقت كنيد كه زيربندي زينك و لاستيك به درستي انجام شده باشد به صورتي كه سرعت سطح هر دو سيلندر يكسان باشد.

علت ب:
تنظيم پنجه‌ها نادرست است و يا سكوهاي پنجه‌ها كثيف هستند.

راه‌حل : پنجه‌ها را تنظيم كرده و طبق برنامه منظم تميز كنيد.

علت ه :

ساييدگي و يا متخلخل شدن سطح زينك، اكثر زينك‌هاي آلومينيومي در موقع ساخت با لايه مقاومي پوشش داده شده‌اند و به همين دليل است كه كارآيي خوبي دارند. تخلخل زياد سطح زينك باعث مي‌‌شود كه زينك مرطوب به آهستگي خشك شود و در خلال توقف ماشين، نوردهاي آب در تماس با زينك قرار گرفته و خشك شدن آن را با تأخير همراه سازند. در زينك‌هاي آلومينيومي، انعكاس اين خوردگي به‌صورت پديدار شدن نقطه‌هاي توخالي و سفيدرنگ است، اين نقطه‌ها اغلب در خطوط افقي ظاهر مي‌‌شوند.

راه‌حل: بهترين راه‌حل، توجه به شرايط صحيح نگه‌داري و كار با زينك است، زينك را هميشه در جاي خشك نگه‌داري كنيد. پس از ظهور زينك آن را دستمال تميز خشك كنيد.

پس از پايان كار و قبل از توقف ماشين، آب و مركب را قطع كرده و ماشين را با حداقل سرعت راه بياندازيد تا زينك خشك شود. اگر نفوذ مركب به قسمت‌هاي بدون چاپ زينك كم باشد، با شستشو آن را پاك كنيد. اما اگر حجم مركب زياد باشد، بايد زينك را تعويض كرد.

علت و:
در زمان ليتوگرافي، زينك كاملاً حساسيت‌زدايي‌ نشده است.

راه‌حل 1: زينك را بدهيد دوباره بسازند.

راه‌حل 2: زينك را صمغ بزنيد، اما قبل از آن دقت كنيد كه قسمت‌هاي چاپ‌شونده با مركب محافظت شده باشند، قبل از شستشو، زينك را كاملاً خشك كنيد، اگر اين روش باعث پاك شدن مركب از روي قسمت‌هاي بدون چاپ نشد، زينك را با آب بشوييد. قبل از صمغ زدن و مرطوب كردن آن قسمت‌هاي تصويردار را مركبي كنيد.

علت ز:
مركب شل يا چرب است.

راه‌حل : مركب را با ورني توكار غليظ كنيد. اگر اين راه‌حل مؤثر واقع نشد از مركب چسبنده‌تر استفاده كنيد.

علت ح:
وجود مواد ساينده در مركب.

راه‌حل : مركب را صاف كرده و يا تعويض كنيد.

علت ط:
انتقال ذرات زبر از سطح كاغذ به لاستيك.

راه‌حل 1: كاغذ مصرفي را تعويض كنيد.

راه‌حل 2: فشار سيلندر زينك به لاستيك و چاپ را به حداقل كاهش دهيد.

راه‌حل 3 : آب را زياد كنيد.

راه‌حل 4: از مواد افزودني مناسب در آب استفاده كنيد.

علت ي:
مركبي شدن بعدي نقاط بدون چاپ (سياه كردن) در چاپ چند رنگ. اين وضع مي‌‌تواند در هر يك از برج‌هاي چاپ ماشين چند رنگ به غير از برج چاپ اول اتفاق افتد.

مركب چاپ شده در يك برج چاپ به وسيله لاستيك برج بعدي، به قسمت‌هاي بدون چاپ زينك برج بعدي انتقال مي‌‌يابد. اگر مركب باعث حساس شدن اين قسمت‌ها شود، به‌صورت لكه، رنگي بر روي چاپ رنگ بعدي ظاهر شده و باعث تغيير رنگ مي‌‌شود.

راه‌حل 1: اگرظاهر كردن زينك در ليتوگرافي ضعيف باشد، قسمت‌هاي مركب گرفته (سياه كرده) را دوباره ظاهر كنيد و صمغ بزنيد. (به علت <و> رجوع كنيد).

راه‌حل 2: اسيد و صمغ محلول مرطوب‌كننده (آب افست) زينك مربوطه را زياد كنيد.

راه‌حل 3: مركب را در برج چاپ قبلي كم كنيد، در صورت نياز از مركب با مايه رنگ قوي‌تر استفاده كنيد.

راه‌حل 4: مركب مشكل‌ساز را در برج چاپ آخر استفاده كنيد.

علت ك:
زينك قبل از مرحله كپي نورد ديده است.

راه‌حل 1: زينك را تعويض كنيد. دقت كنيد كه زينك‌ها قبل از كپي نور نديده باشند.

راه‌حل 2: در موقع سوزاندن زينك دقت كنيد كه نور از قسمت‌هاي ماسك شده (پوشيده شده) عبور نكند

انواع دستگاه های چاپ افست – چاپ بلوط – چاپ 12 ورقی

انواع دستگاه های چاپ افست

برخی از انواع دستگاه‌های چاپ افست در چاپخانه

انواع دستگاه های چاپ افست :

انواع دستگاه های چاپ افست

انواع دستگاه های چاپ افست

به طور کلی دستگاه های چاپ افستی که در چاپخانه ها به کار می رود به دو دسته چاپ ایستاده و چاپ خوابیده دسته بندی می شوند که هر یک از این دستگاه ها به عناوین مختلف برای اموری مختلف در صنعت چاپ استفاده می شوند. حال به توضیح کلی این دو نوع دستگاه می پردازیم:

دستگاه های افست خوابیده

دستگاه های افست خوابیده تنها توسط یک کارخانه به نام هایدلبرگ تولید شده است که این کارخانه قبل از تولید دستگاه افست خوابیده، دستگاه های سربی متنوعی را تولید و در بازار جهانی عرضه کرده است. با گذشت زمان و پس از تغییر نحوه ی ساخت دستگاه های چاپ در این کارخانه، اولین دستگاه افست خوابیده با الگوبرداری از دستگاه های سربی پیشین، تولید شد. از معایب این نوع از دستگاه های افست می توان به سرعت پایین چاپ اشاره نمود.

دستگاه های افست ایستاده

دستگاه های افست ایستاده توسط کارخانجات مختلف در سراسر دنیا تولید و عرضه می شود که انواع این نوع از دستگاه ها در حال حاضر به وفور در چاپخانه های سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. در این دستگاه ها سیلندرهای سه گانه افست به شکل عمودی قرار دارد. از مزایای دستگاه های افست ایستاده نسبت به دستگاه های افست خوابیده، می توان به سرعت بالاتر در چاپ اشاره کرد که همین موضوع باعث استقبال بیشتر از سمت صاحبان چاپخانه در دنیا شده است.

انواع دستگاه های چاپ افست به طور کلی

علاوه بر این به طور کلی می توان ماشین های چاپ افست را می توان به دو نوع دستگاه های ورق (شیت) و دستگاه های رول (روتاسیون) تقسیم بندی کرد. نوع اول دستگاه های افست ورق (شیت) جهت چاپ کارهایی مانند چاپ کارت ویزیت، کاتالوگ، آلبوم و … با تیراژ متوسط در کنار هم و به صورت رنگی مورد استفاده قرار می گیرد. در عوض از دستگاه های رول (روتاسیون) جهت چاپ کارهایی با تیراژ بالاتر مانند مطبوعات، کتاب، روزنامه و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه های رول نسبت به دستگاه های ورق (شیت)، اندازه ی بزرگ تری دارند و به همین علت مزایایی همچون: سرعت بالاتر در چاپ، پایین بودن قیمت رول کاغذ نسبت و ورق و در نتیجه ی آن صرفه ی اقتصادی بیشتر، امکان چاپ چندین رنگ و …، نسبت به سایر ماشین آلات را دارا می باشند.

در حال حاضر با توجه به منافع اقتصادی برای چاپخانه ها و مزایا و سرعت دستگاه های افست جهت چاپ فوری، از این دستگاه ها در انواع و اقطاع مختلف به وفور استفاده می شود که انواع اقطاع و انواع دستگاه های آنها شامل: قطع نیم ورقی، قطع یک ورقی، دستگاه یک و نیم ورقی، دستگاه دو ورقی، دستگاه های دو نیم ورقی، دستگاه سه ورقی، دستگاه چهار ورقی، دستگاه چهارو نیم ورقی، دستگاه پنج ورقی، دستگاه شش ورقی، دستگاههای هشت ورقی و دستگاه های رول می باشند که در صورت علاقه به اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های هر یک از این دستگاه ها به راحتی با جستجو در موتور جستجوگر گوگل می توانید اطلاعات کافی در مورد هر یک از این دستگاه ها به دست آورید.

چاپ افست – چاپ بلوط – چاپ افست سایز بزگ – شش ورقی – نه ورقی

چاپ

چاپ را در اصطلاح، انتقال مطالب شامل نوشته‌ها، تصاویر، اعداد و علائم بر رو یک حامل فرم و انتقال آن بر روی یک سطح چاپ شونده و تکثر آن به شمارگان زیاد می‌گویند.

چاپخانه نیز در لغت به‌معنای محل چاپ کردن و در متون مختلف کلمات مطبعه، دارالطباعه، و باسمه‌خانه به‌عنوان مترادف آن به‌کار رفته‌است. چاپخانه مؤسسه یا کارگاهی است که از عهدهٔ انجام کارهای چاپی بر روی کاغذ و سایر اشیاء از طریق انواع چاپ برآید و به تعبیری دیگر، محلی است که چاپ کتاب، نشریات، و مانند آن در آنجا انجام می‌گیرد. امروزه، چاپ به عنوان یک فرایند انبوه صنعتی در نظر گرفته می‌شود که بخش اساسی صنعت نشر و بخش مهمی از فعالیت‌های اداری و حکومتی را شامل می‌شود.

چاپ افست

چاپ

ریشه‌شناسی

واژهٔ چاپ و صورت قدیمی‌تر آن «چهاپ» را برگرفته از واژهٔ مغولی چاو دانسته‌اند که به معنای «فشردن سطحی بر سطح دیگر» است. همچنین «چاپ» در تُرکی به معنی کوبیدن یا حرکت مداوم همراه با کوبش است. چاپ در لغت به‌معنای نقش، اثر، مُهر و نشان آمده‌است و در متون مختلف کلمات طبع، باسمه، و تافت به‌عنوان مترادف آن به‌کار رفته‌است.

پیشینه

از مهمترین رخدادهای تاریخ، اختراع حروف چاپی مستقل و دستگاه چاپ بوده‌است که به تصور غالب، اولین بار، یوهانس گوتنبرگ (۱۴۶۸–۱۳۹۷) آلمانی در سال ۱۴۵۶ میلادی آن را اختراع کرد؛ اما در حقیقت اختراع فن چاپ به قرن‌ها پیش از گوتنبرگ برمی‌گردد.

ادوار تاریخی چاپ و تحولات آن از ابتدا تاکنون به‌طور کلی به ۶ دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

  1. پیش از تاریخ و آغاز دوران تاریخی
  2. دوران باستان
  3. دوران چینی‌ها
  4. دوران هنری
  5. دوران مکانیک
  6. دوران فتو مکانیک

این دوران از آغاز خط نویسی و پیش از آن تا حدود قرن ۲۰ میلادی را شامل می‌شود.

اختراع چاپ در چین

آسوریان چند هزار سال پیش از میلاد بر خشت‌هایی از گل رس مُهر می‌زدند. انگشترهای خاتم نیز که در زمان باستان استفاده می‌شد بر همین اساس کار می‌کرد، چاپ باسمه نیز قرن‌ها قبل از گوتنبرگ در چین شناخته شده بود، در دوران حکومت سلسلهٔ تانگ در چین (۹۰۶–۶۱۸)، قدیمی‌ترین نمودهای صنعت چاپ دیده شده‌است. در این دوره، نقش‌ها بر روی صفحه‌ای چوبی حکاکی، و بعد بر روی پارچه چاپ می‌شد. اولین اشاره به چاپ، در سال ۵۹۳ و یک فرمان حکومتی چینی است که در آن، امپراتور ون‌تی، دستور می‌دهد تصاویر و متون بودایی را چاپ کنند. این متون را اول بر قطعه‌ای کاغذ نازک می‌نوشتند و بعد آن را بر صفحه‌ای چوبی می‌چسباندند و متن را بر روی چوب حکاکی می‌کردند تا یک «زینک» چوبی بسازند و از آن برای چاپ متن استفاده کنند. این شیوه زمان زیادی می‌برد، چرا که هر صفحه از کتاب باید بر یک صفحهٔ چوبی جداگانه حکاکی می‌شد.

قدیمی‌ترین کتاب چاپی که تاکنون پیدا شده‌است، یک متن مذهبی بودایی است که در سال ۸۶۸ چاپ شده، این متن در غار دون‌هوانگ در جادهٔ ابریشم کشف شده‌است. در قرن نهم، کتاب‌های چاپی با تیراژ بالا در شو (ایالت چچوان امروز) عرضه شد و دلالان خصوصی امکان خرید آن‌ها را داشتند. کمی بعد، فن چاپ به ایالت‌های دیگر نیز گسترش یافت و در اواخر قرن نهم، در تمام چین رواج یافت. کتاب‌هایی نظیر کتاب‌های کنفوسیوسی، متون بودایی، فرهنگ‌های لغت، کتاب‌های ریاضیات و … در این دوران چاپ شده‌است. این فن به سرعت پیشرفت کرد و در سال ۱۰۰۰ میلادی، کتاب‌های صحافی شده به سبک امروز، جانشین تومارها شد.

در سال ۱۰۴۱ میلادی، کیمیاگری چینی به نام بی‌شنگ، حروف مستقل چاپی را اختراع کرد این حروف بر روی سفال مرطوب حکاکی می‌شد و بعد از پختن در کوره، دوام زیادی می‌یافت و سرعت حروفچینی و تکثیر متون را بسیار بالا می‌برد حروف دستی و حروف قلعی که پس از آن ایجاد شد، هیچ‌یک رواج نیافت، بر عکس حروف چوبی متداول شد. در اوایل قرن ۱۱، اختراع حروف چاپی مستقل باعث رواج کتاب‌های ارزان‌تر چاپی در دوران سلسلهٔ سونگ (۱۲۷۹–۹۶۰) در چین شد.

چاپ در کره

اعتبار اختراع حروف چاپی فلزی و صنعتی شدن چاپ، از آنِ حکومت کره است که اولین بار در سال ۱۲۴۱ میلادی به آن اشاره می‌شود. در سال ۱۳۹۲، ۶۴ سال قبل از دستگاه چاپ گوتنبرگ، دولت کره، وزارت چاپ را تأسیس کرد که وظیفه داشت حروف چاپی فلزی را با فن ریخته‌گری تولید کند. کارخانهٔ ریخته‌گری دولت کره، در سال ۱۴۰۳، یک قلم مفرغی شامل صدها هزار کاراکتر داشت و تا پایان قرن پانزدهم، ده‌ها قلم کره‌ای دیگر نیز اختراع شد. احتمال دارد که مارکوپولو که در قرن سیزدهم به چین رفت، کتاب‌های چاپی را دیده باشد و او یا مسافران دیگر جادهٔ ابریشم، این دانش را به اروپا آورده باشند که بعدها الهام‌بخش یوهان گوتنبرگ برای اختراع ماشین چاپ شد، چون غربیان نیز قبل از گوتنبرگ با چاپ آشنایی داشتند.

ابداع گوتنبرگ

در ۱۴۵۲، یوهانس گوتنبرگ آلمانی به ایدهٔ چاپ متحرک تحقق بخشید. وی در کارگاهش فناوری ساخت ورق، جوهر با پایهٔ روغنی و پرس را برای چاپ یک کتاب گرد هم آورد و دستگاه چاپ را اختراع کرد. در واقع او فناوری‌هایی را که سال‌ها قبل برایشان فکر و تلاش شده بود، به ثمر رساند.

گوتنبرگ، چاپگر آلمانی، نخستین کسی بود که برای هر حرف، قطعهٔ فلزی جداگانه‌ای درنظر گرفت. وی قطعه‌ها را برای ترکیب کلمات مناسب کنار هم قرار داد، بر آن‌ها مرکب مالید، و بر ورق‌های کاغذ فشرد و به این ترتیب چاپ نوین را ایجاد کرد. وی حروف را ابتدا از جنس چوب، سپس از سرب، و بعدها از آلیاژ سرب، قلع، و آنتیموان ساخت وی نسبت فلزات آلیاژ را به گونه‌ای انتخاب کرد که حروف بیش از حد سخت و نرم نباشند.

گوتنبرگ روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ برگ چاپ می‌کرد. نخستین کتابی که او به این شکل پدید آورد کتاب مقدس ۴۲سطری بود. کتاب‌هایی که در آن زمان به‌چاپ می‌رسید به اینکونابولا معروف است. ابداع گوتنبرگ ظرف مدتی حدود ۴۰ سال در عمدهٔ کشورهای اروپایی و در شهرهایی مانند ونیز، فلورانس، پاریس و لیونرواج یافت و چاپخانه‌هایی با این روش به‌وجود آمد. در فاصلهٔ سال‌های ۱۴۶۰–۱۴۷۰ چاپخانه‌هایی در آلمان و سایر کشورهای اروپایی پدید آمد. در نیم‌قرن نخست پس از کار گوتنبرگ، حدود چهل‌هزار کتاب به چاپ رسید و شمارگان مجموع آن‌ها از ۱۲ میلیون نسخه فراتر رفت. در پایان قرن پانزدهم در اروپا، بیش از ۲۰۰ چاپخانه در ۶۹ شهر فعالیت مستمر داشت. از جمله چاپخانه‌های مهم آن دوره می‌توان به چاپخانه آنتون کابرگر در شهر نورنبرگ اشاره کرد که تعداد ماشین‌های چاپ آن ۲۴ دستگاه بود و صدها نفر در آن چاپخانه کار می‌کردند. از دیگر خدمات گوتنبرگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابداع روش چاپ پیچشی به کمک روغن زیتون که تا سال‌ها در آسیا و اروپا به کار می‌رفت
  • توسعه روش بلوکی چاپ که پس از بازگشت مارکو پولو از آسیا ابداع شده بود
  • توسعه روش ساخت کاغذ به تعداد زیاد که از چین وارد اروپا شده بود
  • توسعه روش‌های ساخت مرکب
  • توسعه روش منگنه و قالب بندی کتاب که اجازه چاپ کتاب‌های قطور را می‌داد

دستگاه چاپ گوتنبرگ، هزینه‌های بسیار زیادی داشت و درنتیجه بیشتر مورد توجه ثروتمندان آن دوران بود.
۳۰۰ سال پس از اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ، یک نمایشنامه‌نویس آلمانی به نام آلوئیس زنه فلدر، چاپ‌سنگی یا لیتوگرافی را در سال ۱۷۹۶ میلادی اختراع کرد. هر سنگی که متن یا تصویر با این روش روی آن نقش می‌بست، برای چاپ حدود ۷۵۰ نسخه عملکرد مطلوب داشت و پس از آن نقش روی سنگ قابل چاپ نبود.

ورود صنعت چاپ به ایران

دربارهٔ شروع چاپ سنگی در ایران روایات متعددی وجود دارد، اما روایت قوی‌تر این است که چاپ سنگی را برای نخستین بار میرزا صالح شیرازی در تبریز راه‌اندازی کرد. میرزا صالح که از سوی دولت ایران برای فراگیری هنرهای جدید به اروپا رفته بود، در بازگشت یک دستگاه چاپ سنگی با خود به تبریز آورد که آن را در سال ۱۲۲۵ هجری قمری راه انداخت. چاپخانهٔ سنگی در مدت کوتاهی در تهران، اصفهان و سپس سایر شهرهای ایران تأسیس شد و بیش از ۵۰ سال تنها روش چاپ در ایران بود و تا اواخر دورهٔ قاجار، هر چه در ایران چاپ می‌شد، به روش چاپ سنگی بود. البته هشت سال قبل از ورود چاپ سنگی به ایران چاپ سربی راه‌اندازی شده بود، ولی به علت هزینه و زحمت زیاد آن، پس از ورود چاپ سنگی، کنار گذاشته شد ولی بعدها در دورهٔ قاجار دوباره استفاده از حروف سربی رایج گردید.اولین چاپخانه بروش حروفچینی(چاپخانه حروفی) در اواخر دهه ۱۲۷۰، توسط یوسف اعتصامی(اعتصام الملک آشتیانی پدر پروین اعتصامی) در تبریز دائر گردید.

مخالفت‌ها

درپی اختراع صنعت چاپ، برخی مسلمانان متعصب حکم به منعش دادند و آن را به عنوان اختراعی «مضر امر الهی» معرفی می‌کردند.

شیوه‌های چاپ

حال بعضی از ابداعات چاپ در قرن ۱۹ و ۲۰ م را بررسی نماییم. در دههٔ آخر قرن ۱۸ م تحولاتی در چاپ ایجاد شد؛ از جمله اینکه در همین دوره شخصی به نام آلویز سنفلدر اتریشی چاپ سنگی را برای تکثیر ورقه‌های موسیقی ابداع کرد و به آن به عنوان جایگزینی برای سیاه قلم کاری نگاه کرد. در این روش نگاره به وسیلهٔ یک قلم تیز یا عمل یک اسید بر سطح سنگ ایجاد می‌شود و نگاره با رنگ سیاه بر سطح سنگ خاکستری ترسیم می‌شود. از همین جهت تصور کار نهایی چندان مشکل نبود. در این شیوه روش کار اینگونه است که قسمت‌هایی را که نمی‌خواستند چاپ شود (روی سنگ) مرطوب می‌کردند و در نتیجه مرکب چاپ که چرب است به آن قسمت‌ها نمی‌چسبید و قسمت‌های خشک مرکب را جذب می‌کردند و بدین صورت سطح آماده چاپ شامل دو قسمت بود:

  • بخش مرطوب (برای قسمت‌های سفید)
  • بخش خشک (برای قسمت‌های سیاه یا رنگی)

همین شیوه چاپ بود که بعدها به اختراع چاپ افست منجر گردید. اختراع عکاسی شاید بیش از هر عامل دیگر بر چاپ و صنعت تأثیر گذار بود و با وجود اینکه تهدیدی برای روش‌های دستی چاپ به حساب می‌آمد اما با اختراع عکاسی روش حساس کردن سطح فلز و برگرداندن تصویر و حروف و نقوش بر روی آن ابداع شد. این روش جدید منشأ چاپ با کلیشه‌های خطی گردید و در پی پیشرفت عکاسی شیوه‌های گراوور، فتوگراوور و هلیوگراوور ایجاد شدند. در اوایل قرن ۱۹ م ماشین‌هایی ابداع شد که اعمال مختلف چاپ را به‌طور خودکار انجام می‌دادند و در نتیجه سرعت چاپ افزایش یافت تا جایی که ماشین‌های روتاتیو که قادر بودند در یک لحظه هر دو روی کاغذ را چاپ کنند به وجود آمد. با توجه به مطالب گفته شده به‌طور کلی به ۳ روش می‌توان یک نمونه (تصویر یا نوشته) را به چاپ رساند که عبارتند از:

  1. چاپ برجسته یا لترپرس یا تایپوگرافی
  2. چاپ گود یا فرورفته یا هیلوگراوور
  3. چاپ مسطح یا پلانوگرافی یا لیتوگرافی

اسلوب‌های اصلی چاپ

بنابراین اسلوب اصلی چاپ با در نظر گرفتن ۳ مرحله زیر ضروری است:

الف:تهیهٔ گراوورهای دستی
ب:تبدیل گراوور به چاپ و انجام چاپ
ج:استفاده از فتو مکانیک در چاپ

چگونگی انجام انواع چاپ

۱- چاپ برجسته:در این روش سطح چاپ شونده به صورت برجسته است. در نتیجه قسمت برجسته در مقابل غلتک آغشته به مرکب چاپ رنگ را به خود می‌گیرد و به کاغذ منتقل می‌کند. واضح است که در این شیوه سطح برجسته باید معکوس نقش مورد نظر باشد تا پس از چاپ شدن بر روی کاغذ به صورت صحیح نمایان گردد.
۲- چاپ گود:در این نوع چاپ نقش‌ها و تصاویر در سیلندر استوانه‌ای که سطح چاپ شونده است، به صورت فرورفته‌اند. این نوع چاپ از کیفیت بالایی برخوردار است اما به دلیل هزینه زیادی که دارد برای کارهایی با تیراژ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مثل:تمبر، اسکناس،…

سیلندر چاپ گود دو نوع است:

الف: تمام سیلندر ریخته‌گری می‌شود و پس از پایان چاپ دوباره ذوب می‌گردد.
ب: فقط رویهٔ سیلندر که نقوش در آن فرورفته‌اند عوض می‌شود و پس از هر بار چاپ فقط این رویه تعویض می‌گردد. در این نوع چاپ سطح تصاویر یا حروف چاپ افست است.
۳- در این شیوه سطح چاپ شونده نه برجسته و نه فرورفته است و با خاصیت مواد، حروف و تصاویر مرکب را به خود جذب نمی‌کنند. این روش تکامل یافته شدهٔ لیتو گرافی یا چاپ سنگی است. در این شیوه که سطح چاپی صاف است نقش نخست از لوحهٔ فلزی به استوانه لاستیکی منتقل می‌شود و از روی آن به کاغذ انتقال می‌یابد.

صفحهٔ فلزی چاپ یا همان زینک به دور یک استوانه لاستیکی بسته می‌شود. دو غلتک یکی آغشته به مرکب و دیگری آغشته به آب برمبنای تضاد بین آب و چربی باعث می‌شوند نقش روی زینک مرکب بگیرد و قسمت‌های دیگر مرکب را جذب نکنند در این نوع چاپ با ۴ رنگ اصلی و استفاده از ترام، تمام رنگ‌ها ساخته می‌شود.

پیشرفت‌های صنعت چاپ از زمان گوتنبرگ تا قرن بیستم

حدود ۱۴۹۰ میلادی روش‌های مختلف اسیدکاری روی صفحات فلزی شکل گرفت. سال ۱۵۵۰ اولین لنز توسط کاردون ایتالیایی ساخته شد. آلومیس زنه فلدر در سال ۱۷۹۶ روش لیتوگرافی را ابداع نمود. وی به مخترع چاپ سنگی شهرت دارد.

  • حدود سال ۱۷۹۹ تا ۱۸۰۰ اوبی رو در پاریس نخستین دستگاه کاغذسازی را اختراع نمود که در سال ۱۸۲۰ دستگاه‌های کامل‌تری ساخته شد.
  • در سال ۱۸۱۱ نخستین ماشین سیلندری لترپرس که با نیروی بخار کار می‌کرد توسط کونیک مخترع آلمانی ساخته شد.
  • در سال ۱۸۱۸ با همکاری باور ماشین چاپ سیلندی مضاعف عرضه گردید که پشت و روی کاغذ در این دستگاه به چاپ می‌رسید.
  • در سال ۱۸۲۲ ویلیام چرچ اولین ماشین حروفچینی را به ثبت رسانید.
  • در سال ۱۸۲۵ نیس فورنیس تهیه فرم چاپ روی صفحه‌های فلزی از جمله مس را به روش فتومکانیکی ابداع کرد وبا ساخت پرس دستی نمونه‌هایی تکثیر نمود.
  • در سال ۱۸۴۴ ریچارد هو در ایالات متحده ماشین چاپ رتاتیو را به ثبت رسانید فرم چاپ به صورت مدور، دور سیلند بسته می‌شد.
  • در سال ۱۸۵۰ ژیلوت اسیدکاری روی فلز را تکامل بخشید.
  • در سال ۱۸۵۱ اسکات آرشر روش کلودیوم مرطوب (شیشهٔ نگاتیو) را ارائه کرد.
  • در سال ۱۸۵۹ هنری جیمز در انگلستان با روش فتوشیمی گرافی کلیشه زیر را ساخت.
  • در سال ۱۸۶۶ در ایالات متحده اولین ماشین چاپ با کاغذ رول به ثبت رسید.
  • در سال ۱۸۷۰ اولین دوربین نوسانی ریلی توسط موس ساخته شد.
  • در سال ۱۸۷۴ کارل کلیچ اهل چک با استفاده از نوعی کاغذ کاربن، تهیهٔ فرم را بهبود بخشید.
  • در سال ۱۹۱۰ اولین ماشین هلیوگراور با استفاده از تیغهٔ دکتر بلید شروع به کار کرد.
  • در سال ۱۹۱۲ ماشین چاپ پشت و رو زن‌افست توسط کاسپار هرمان طراحی و ساخته شد (کاغذ به صورت لوله‌ای).
  • در سال ۱۹۱۲ شرکت رولند ماشین چاپ افست با سه سیلندر مساوی را تولید کرد.
  • در سال ۱۹۵۰ سیستم حروفچینی منوفتو (تکامل یافته منوتایپ) اختراع شد.
  • در سال ۱۹۶۵ دکتر هل با ارائهٔ سامانه‌ای نوین و ساخت دستگاه اسکنر تحول بزرگی در حروفچینی و فتولیتوگرافی به وجود آورد.
  • در سال ۱۹۷۶ اشعهٔ لیزر در دستگاه‌های فتولیتوگرافی و حروف‌چینی به کار گرفته شد.

چاپ در صنعت نساجی

چاپ در حقیقت رنگرزی موضعی یا از بین بردن موضعی رنگ است. گرچه با استفاده از ماشین بافندگی یا کشبافی نیز می‌توان نقشی را با نخ‌های رنگی یا حتی یک نخ رنگی روی پارچه به وجود آورد، ولی چاپ یک نقش روی پارچه غالباً آسان تر بوده و ارزان‌تر تمام می‌شود و تولید بسیار بالاتری را ممکن می‌سازد. پارچه‌های چاپ شده عموماً به علت عدم امکان نفوذ خمیر چاپ به طرف دیگر پارچه فقط در یک طرف نقش دارند. علاوه بر پارچه، فتیله شانه شده، کلاف نخ یا دسته نخ تار (چله) چاپ شود.

  • چاپ پارچه‌های بافته شده:پارچه‌های بافته شده بیشتر از پارچه‌های دیگر چاپ می‌شوند. پارچه‌های کشباف به مقدار کمتر و بدون بافت‌ها به مقدار بسیار کمتر چاپ می‌شوند.
  • چاپ کلاف نخ: کلاف نخ توسط غلتک‌های چاپ ویژه‌ای چاپ و سپس تثبیت می‌کنند. همچنین می‌توان نخ را ابتدا به صورت کشباف ساده درآورد و بعد از چاپ و تثبیت، پارچه را شکافت و نخ را روی بوبین جمع‌آوری کرد. استفاده از چاپ جت که محلول یا تعلیق رنگینه را به صورت اسپری روی کالا می‌آورد از روش‌های دیگر چاپ کلاف است.
  • چاپ چله: چاپ چله برای تولید پارچه‌هایی است که هر دو روی آن در معرض دید قرار می‌گیرد و احتیاج به نقش در هر دو روی پارچه دارد. از روش‌های دیگر چاپ چله چاپ ترانسفر یا انتقالی است.
  • چاپ فتیله پشمی شانه شده: برای تولید نخ ملانژ با یکنواختی بالا که در تولید پارچه‌هایی با کیفیت عالی استفاده می‌شود فتیله پشمی شانه شده توسط ماشین ویگورو چاپ شده و بعد از تثبیت مراحل بعدی ریسندگی را طی می‌کند.
  • روش‌های چاپ در نساجی
  • چاپ مستقیم: این روش آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش است و بیشتر از روش‌های دیگر کاربرد دارد در این روش پارچه ممکن است زمینه سفید یا روشن رنگی داشته باشد. رنگینه به کمک خمیر چاپ مستقیماً روی پارچه چاپ می‌شود.
  • چاپ برداشت: در این روش پارچه مطابق با روش‌های مناسب رنگرزی و تثبیت می‌شود. سپس به کمک چاپ رنگ زمینه پارچه طبق طرح از میان برداشته می‌شود و جای سفید ان باقی مانده یا آنکه هم‌زمان با از بین رفتن رنگ زمینه رنگ دیگری که تحت تأثیر مواد برداشت‌کننده قرار نمی‌گیرد جای آن را می‌گیرد. حالت اول برداشت سفید و حالت دوم برداشت رنگی نام دارد.
  • چاپ مقاوم: در این روش از تثبیت رنگینه زمینه یا تماس رنگینه با الیاف در مواضع جاپ شده جلوگیری به عمل می‌آید. مقاومت در مقابل تثبیت رنگینه زمینه ممکن است به صورت فیزیکی یا با استفاده از مواد شیمیایی باشد. در صورتی که طرح پارچه ابتدا چاپ شده و سپس با یک شابلون تمام باز با خمیر چاپ حاوی رنگینه زمینه چاپ شود آن را (پیش مقاوم) و اگر پارچه بعد از چاپ شدن با یک شابلون تمام باز با خمیر چاپ حاوی رنگینه زمینه با خمیر چاپ مقاوم چاپ شود آن را (پس مقاوم) گویند.
  • چاپ کَلاقه‌ای یا باتیک یکی از روش‌های چاپ بر روی پارچه است که در کشورهایی مانند اندونزی، تایلند، سریلانکا، هند و ایران از قدیم کاربرد داشته‌اند.

این روش در ایران بیشتر در تبریز و اسکو رواج دارد و کَلاقه‌ای نامیده می‌شود. واژه باتیک ریشه اندونزیایی دارد[۱]. در چاپ کلاقه‌ای، کلیه طرحها و رنگها را با استفاده از واکس و عملیات رنگرزی بر روی پارچه منتقل می‌کنند. برای این کار بیشتر از پارچه ابریشم استفاده می‌شود. تاروپود پارچه از واکس پوشیده می‌شود و هر دو روی پارچه یکسان نقش می‌شود. رنگهای به کار رفته برای چاپ بیشتر از دسته رنگهای گیاهی مانند روناس، اسپرک، پوست انار و زردچوبه است. یکی از ویژگی‌های چاپ کلاقه‌ای ایجاد رگه‌های رنگی است که در اثر شکستن واکس و نفوذ رنگ از میان این شکست‌ها به پارچه در حین عملیات رنگرزی بر روی پارچه پدید می‌آید. ابزار کار چاپ باتیک «تیان» نام دارد که وسیله‌ای فلزی شبیه به قیف نازک است. همچنین قلم‌مو، مهر و کارگاه چوبی (برای مهار کردن پارچه) نیز استفاده می‌شود. روش‌های چاپ باتیک عبارتند از چاپ مستقیم، چاپ برداشت، چاپ با شابلون، نقاشی باتیک روی پارچه ابریشمی، تار عنکبوتی، قلم‌مویی، بدون رنگرزی و باندا (پیچشی). استاد حسین گنجینه از استادان معروف این سبک در ایران است.

انواع چاپ

چاپ انواع مختلفی دارد که متناسب با آنچه که قرار است چاپ شود و آنچه که بر آن قرار است چاپ شود انتخاب می‌گردد. مهم‌ترین این روش‌های عبارت‌اند از:

  • چاپ افست: عمدتاً برای انتشارات، تبلیغات
  • چاپ فلکسو: عمدتاً برای بسته‌بندی
  • چاپ هلیوگراور: عمدتاً برای بسته‌بندی
  • چاپ سیلک اسکرین: عمدتاً برای تبلیغات چاپهای تفکیکی
  • چاپ لتر پرس: یکی از روش‌های چاپ برجسته از قدیمی‌ترین روش‌های چاپی است
  • چاپ دیجیتال: برای همه مصارف، تبلیغاتی و اداری در تیراژ پایین

چاپ افست | چاپ افست سایز بزرگ | 100 در 140 | 120 در 160

چاپ افست

چاپ افست نوعی از چاپ که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان برمی‌گرداند و سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می‌کنند. ماشین معمولی چاپ افست دارای سه استوانه‌است. در چاپ افست نخست آنچه را که باید چاپ شود بر روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می‌کنند، سپس این صفحه را با مواد شیمیایی طوری حساس می‌کنند که فقط نوشته‌ها و تصاویر آن، مرکب چاپ را به خود می‌گیرد. زینک را به دور نخستین استوانه می‌پیچند؛ طرح آن بر اثر فشار روی پوشش لاستیکی استوانه دوم برمی گردد. کاغذ سفید که متوالیاً به دور استوانه سوم می‌پیچد مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم می‌گیرد. سرعت کار ماشین‌های چاپ افست بیش از چاپ مسطح (حروفی) می‌باشد. از بزرگترین تولیدکنندگان ماشینهای چاپ افست درجهان کمپانی هایدلبرگ آلمان است.

DE-Zeitungsrollenoffsetdruck by Steschke.jpg

فرآیند چاپ افست

علم شیمی نقش مهمی در چاپ افست دارد، چاپ افست تقابل بین آب و مرکب است که بر روی سطح پلیت که صفحه ای از جنس آلومینیوم می‌باشد صورت می‌پذیرد که اصطلاحاً در چاپ افست به این صفحه زینک گفته می‌شود سطح رویی این صفحه توسط روش‌های الکتروشیمیایی اکسید شده‌است و تبدیل به اکسید آلومینیوم گردیده‌است تا سختی و مقاومت شیمیایی آن بالا رود. سطح رویی زینک را با مواد پلیمری حاوی مواد حساس به نور نمک‌های دیازونیوم پوشش می‌دهند.

زینک توسط نور ماورای بنفش یا لیزر نوردهی می‌شود تا تصویر بر روی آن ایجاد گردد سپس توسط یک محلول قلیایی شستشو می‌شود تا ماده پلیمری در نقاط نور خورده از روی سطح زینک برداشته شود بدین طریق دو ناحیه بر روی سطح زینک ایجاد می‌شود (نواحی آب دوست و نواحی چربی دوست)، نواحی تصویری روی سطح زینک که از ماده پلیمری تشکیل شده‌است چربی دوست و جاذب مرکب و نواحی دیگر آب دوست و جاذب رطوبت می‌باشد.

برای آنکه در نواحی غیر تصویری سطح زینک، لایه نازکی از آب وجود داشته باشد تا از نفوذ مرکب به آن جلوگیری شود باید کشش سطحی آب ورودی به سطح زینک را کاهش داد که معمولاً با اضافه کردن موادی مانند ایزو پروپیل الکل این کار صورت می‌گیرد. همچنین آب موجود در ماشین چاپ که قسمتهای غیر تصویری را پوشش می‌دهد که اصطلاحاً محلول مرطوب‌کننده نامیده می‌شود باید دارای خاصیت اسیدی باشد و PH آن در محدوده۴/۸–۵/۲ باشد که با استفاده از یک محلول بافری به نام داروی آب و اضافه کردن به محلول مرطوب‌کننده صورت می‌پذیرد.

زینک | پلیت | چاپ افست

زینک | زینک چاپ | پلیت | زینک چاپ افست | انواع زینک | انواع پلیت

زینک | پلیت | چاپ افست

زینک | پلیت | چاپ افست

زینک

زینک ورقی فلزی، پلاستیکی یا کاغذی با ابعاد مشخص است که در لیتوگرافی طرح مورد نظر برای چاپ را روی آن کپی می‌کنند و در چاپ افست از آن استفاده می‌شود. زینک نام مصطلحی در صنعت چاپ در ایران برای معادل Printing Plate یا به طور خلاصه Plate از زبان انگلیسی است. در انگلیسی زینک (به انگلیسی:Zinc) به معنای فلز «روی» است.

 

 

انواع زینک‌ها (پلیت)

پلیت‌های دیازو
پلیت‌های فتوپلیمر

این دو نوع پلیت با لایه‌ای از ترکیبات مواد آلی پوشش داده می‌شوند و عموماً برای تیراژهای چاپی بالا بکار گرفته می‌شوند.

پلیت‌های هالید نقره

که بنا به نوع پوشش و مورد مصرف به سه دسته تقسیم می‌شوند:

الف) پلیت هالید نقره معمولی که با لایهٔ حساس به نور، مشابه فیلم‌های عکاسی پوشش داده می‌شود.
ب) پلیت هالید نقره با پایهٔ فیلم (پلیت پلی‌استری) که عموماً در چاپ تک رنگ کاربرد دارد.
ج) پلیت هالید نقره با پایهٔ فلزی که فقط برای سیستم‌های خروجی مستقیم پلیت (ctp) کاربرد دارد.

پلیت‌های دو فلزی

که دارای یک لایهٔ پلیمری از قبل حساس شده هستند. دو نوع شناخته شده تر آن عبارتند از:

  • الف) پلیت‌های با روکشی مسی بر روی فولاد ضد زنگ یا آلومنیوم
    ب) پلیت با روکش کرم روی مس

پلیت‌های الکترواستاتیکی

پلیت‌های الکترواستاتیکی نیز بر دو نوع هستند:

  • الف) پلیت با ترکیبات معدنی و غیر آلی نور رسانا
    ب) پلیت‌های با ترکیبات مواد آلی نور رسانا

پلیت‌های افست خشک (بدون آب)

که فقط در ماشین چاپ افست خشک (بدون آب) استفاده می‌شوند. استفاده از این نوع پلیت‌ها نیاز به مرکب ویژه دارد.

پلیت‌های زدودنی

که به صورت دیجیتالی حساس می‌شوند (نیازی به طی مراحل شیمیایی ندارد) و در دو نوع پایهٔ فلزی و پلی استر ی عرضه می‌شوند.

پلیت‌های حساس به حرارت

مراحل حساس نمودن و ظاهر کردن این پلیت‌ها کاملاً شبیه به تهیه فیلم لیتوگرافی با دستگاه ایمیج ستر می‌باشد.

ماشين‌هاي جديد لیتوگرافی

ماشين‌هاي جديد لیتوگرافی

ليتوگرافي كشور؛ چشم‌ به‌راه ماشين‌هاي جديد

ماشين‌هاي جديد لیتوگرافی

ماشين‌هاي جديد لیتوگرافی

صنعت چاپ از ابتداي تاسيس،‌ بارها دچار تغيير و تحولات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري شده است. در چند سال اخير، اين صنعت در بخش پيش از چاپ «ليتوگرافي» با فراز و فرودهاي بسياري همراه بوده است. ورود دستگاه‌ها و ماشين‌آلات جديد و مجهز به فناوري‌هاي ‌روز، از دغدغه‌هاي اصلي دست‌اندركاران اين حوزه بوده است؛ آمالي كه هيچگاه به طور كامل محقق نشده است.
نمونه‌اي از دستگاه پليت ستر

نمونه‌اي از دستگاه پليت ستر

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، دستگاه‌هاي جديد CTP كه در ليتوگرافي كاربرد دارند، هر روز به فناوري‌هاي جديد مجهز مي‌شوند، تنوع در تكنولوژي تصويرگذاري، منابع نور، سرعت تصويرگذاري، پليت‌هاي گوناگون با روش‌هاي متفاوت استفاده و ظهور، شمارگان چاپ متفاوت و هزينه‌هاي متفاوت استفاده از دستگاه باعث ايجاد نوعي سردرگمي براي خريداران ايراني اين دستگاه‌ها شده است؛ به اين معني كه سرعت به‌روز رساني دستگاه‌هاي صنعت چاپ در كشور با پيشرفت‌هاي سرسام‌آور فناوري‌هاي جهاني، هيچگاه هماهنگ نبوده است.

محمد فتحعليان، كه چند سالي است در حوزه ليتوگرافي فعاليت مي‌كند، با اشاره به ورود دستگاه‌هاي ليتوگرافي جديد در بازار مي‌گويد: بخش عمده‌اي از دستگاه‌هاي موجود در كشور به فناوري ليزرهاي بنفش مجهزند؛ اما اطلاعات كاربران دستگاه‌ها (ليتوگرافان) از اين فناوري بسيار كم است.

وي ادامه مي‌دهد: هر يك از تكنولوژي‌هاي موجود، مزايا و نقاط ضعف خود را دارند، به همين دليل هر يك از خريداران بايد با توجه به نياز و شرايط خود، دستگاه مناسب را انتخاب كنند.

فتحعليان با اشاره به فناوري «پلیت ستر» توضيح مي‌دهد: با ورود اين فناوري جديد به بازار، تحول عظیمی رخ داده است، به طوري كه برخي تولیدکنندگان با مسايل جدید مواجه شده‌اند؛ مسايلي چون نیاز به کنترل کیفیت بالاتر، حذف برخي از مراحل تولید، اتكاي کمتر به نیروی انسانی، برق و مواد شیمیایی و …

اين كارشناس حوزه ليتوگرافي ادامه مي‌دهد: در این فناوری ليتوگراف مي‌تواند تمام اطلاعات خود را فقط بر روی پلیت (زینک) منتقل کند.

وي با مقايسه شرايط امروز با دوران گذشته مي‌گويد: در‌ گذشته‌ كارهاي‌ چاپي‌ در‌ قالب‌هاي‌ استاندارد‌ تعريف‌ و‌ تهيه‌ مي‌‌شدند‌ و‌ به‌ مراكز‌ چاپي‌ تحويل‌ مي‌‌شدند، ديسكت‌ها‌ و‌ ديگر‌ اقلام‌ توسط‌ پيك‌ها‌ و‌ يا‌ خدمات‌ پستي‌ ارسال‌ مي‌‌شدند، ولي‌ چاپ‌ امروزه‌ با‌ سيستم‌هاي‌ ارتباطي‌‌(Tele Communication) انجام مي‌شود.

فتحعليان با ارايه آماري درباره توليد كارهاي چاپي اظهار مي‌دارد: بر اساس تحقيقات انجام شده، امروزه‌ 10‌ درصد‌ كل‌ كارهاي‌ چاپي‌ در‌ يك‌ روز‌ توليد‌ مي‌‌شود و پيش‌بيني‌ مي‌‌شود‌ تا‌ 20‌ سال‌ آينده‌ توليد‌ يك‌ سوم‌ كل‌ كارهاي‌ چاپي‌ از‌ نوع‌ كارهاي‌ يك‌ روزه‌ باشند.‌

در‌ بخش‌ پيش ‌از ‌چاپ،‌ پس‌ از‌ ظهور‌ سيستم‌هاي‌ نشر‌ روميزي‌ مهم‌ترين‌ تحول‌ تكنولوژيك،‌ حذف‌ فيلم‌ از‌ فرايند‌ چاپ‌ بود. ظهور‌ دستگاه‌هاي‌CTP، كه‌ در‌ آمريكا‌ به‌ آن‌ مستقيم‌ به‌ پليت‌‌(Direct to plate) مي‌‌گويند، فعالان حوزه چاپ‌ را‌ از‌ فيلم‌ بي‌نياز‌ مي‌كند.‌

دو‌ فناوري‌CTP
اين روزها، دو‌ تكنولوژي‌ عمده‌‌CTP وجود‌ دارد؛ سيستم‌ حرارتي‌ و‌‌ نور‌ بنفش، در اين ميان سيستم‌ حرارتي‌ يا‌ ترمال‌‌(Thermal) زودتر‌ از‌ سيستم‌ نور‌ بنفش‌ به‌ بازار‌ عرضه‌ شد.‌

فتحعليان در اين باره توضيح مي‌دهد: هم‌اكنون پليت‌هاي‌ بي‌‌نياز‌ از‌ دارو‌ بحث‌ داغ‌ صنعت‌ چاپ‌ است،‌ البته‌ اين‌ پليت‌ها‌ به‌ هيچ‌ وجه‌ جديد‌ به‌ شمار‌ نمي‌‌آيند،‌ پليت‌هاي‌ بي‌‌نياز‌ از‌ دارو‌ 15 سال‌ پيش‌ هنگامي‌ كه‌ پرس‌تك‌ اولين‌ پليت‌ستر‌ حرارتي‌ خود‌ را‌ كه‌ با‌ پليت‌هاي‌ Ablative كار‌ مي‌‌كردند‌ به‌ بازار‌ عرضه‌ كرد،‌ متولد‌ شدند.

وي مي‌افزايد: اين‌ پليت‌ها‌ داراي‌ يك‌ لايه‌ بالايي‌ آب‌دوست‌‌ (hydrophillic) هستند‌ كه‌ نيروي‌ ليزر،‌ آن‌ را‌ بخار‌ مي‌‌كند‌ و‌ سپس‌ لايه‌ چربي‌ دوست‌ (oleophillic) از‌ زير‌ آن‌ بيرون‌ مي‌‌زند، پليت‌هاي‌ بي‌‌نياز‌ از‌ دارو‌ تا‌ تيراژ‌ 100‌ هزار‌ چاپ‌ توليد‌ مي‌‌شوند.

اين كارشناس حوزه چاپ، با اشاره به قابليت‌ پليت‌هاي‌ حرارتي‌ مي‌گويد: اين پليت‌ها در‌ ابتدا‌ به راحتي‌ قابل‌ تشخيص‌ بودند،‌ زيرا‌ براي‌ استفاده‌ ابتدا‌ بايد‌ آن‌ها‌ را‌ در‌ دستگاه‌هاي‌ گرمادهنده‌‌ قرار‌ مي‌‌دادند،‌ به‌ همين‌ خاطر‌ اين‌ كوره‌ها‌ همواره‌ در‌ چاپخانه‌هايي‌ كه‌ از‌ پليت‌هاي‌ حرارتي‌ استفاده‌ مي‌‌كردند،‌ وجود‌ داشت.‌

فتحعليان درباره پليت‌هاي‌ جديد‌ يادآور مي‌شود: اين پليت‌هاي جديد نيازي‌ به‌ اين‌ دستگاه‌ها‌ ندارند‌ و‌ مي‌‌توان‌ مستقيما‌ آن‌ها‌ را‌ ظاهر‌ كرد. كداك،‌ آگفا،‌ فوجي‌ و‌ شركت‌هاي‌ ريز‌ و‌ درشت‌ ديگر‌ اكنون‌ اين‌ پليت‌ها‌ را‌ ارايه‌ مي‌‌كنند.‌

وي با ترسيم آينده پليت‌هاي قابل استفاده در ليتوگرافي تصريح مي‌كند: در‌ آينده‌ استفاده‌ از‌ پليت‌هاي‌ بي‌‌‌نياز‌ از‌ دارو‌ در‌ سيستم‌ حرارتي‌ و يا در‌ سيستم‌ نور‌ بنفش‌ به‌ يك‌ جريان‌ فراگير‌ تبديل‌ خواهد شد،‌ امروزه شركت‌هاي‌ عمده‌ سازنده‌ سيستم‌هاي‌CTP ،‌ اين‌ نوع‌ پليت‌ و‌ پليت‌سترهايي‌ را كه‌ مي‌‌توانند‌ اين‌ پليت‌ها‌ را‌ ظاهر‌ كنند،‌ به‌ بازار‌ عرضه‌ مي‌‌كنند.

‌ وي اظهار اميدواري مي‌كند؛ در آينده‌اي نه چندان دور فناوري در حوزه ليتوگرافي به عنوان بخشي از صنعت چاپ دچار تحول عظيم مي‌شود و مي‌توان نتايج آن را در كارهاي چاپي خصوصا آثاري چون كتاب و نشريات مشاهده كرد.

لیتوگرافی به روش تدریجی

لیتوگرافی به روش تدریجی

لیتوگرافی به روش تدریجی

لیتوگرافی به روش تدریجی

سطح تغییر پذیر به پله‌های ایجاد شده، تعمیر کردن، به طوری که نتیجه‌ی آن سرب‌پوش کردن الگوهای مجزاست.چنان‌چه وابسته به پله‌های ساخته شده است.نگاشت هم روی شیارها و هم روی برآمدگی‌ها انجام می‌شود.

نگاشت به سمت زاویه‌ی گراور هدایت می‌شود. تورفتگی حذف به واسطه‌ی تکه‌های الگوی مغناطیسی به واسطه‌ی نگارش ایجاد می‌شود.

سطح گراور

این تصویر، نمودار فرآیند مقدماتی برای سطح میکروسکوپی گراور است:
ویفر با الگوی میکروسکوپی متناوب ناحیه‌ی Sio2 و Si. راه حلی است برای حکاکی خیس با KOH.

گراوور برش سطحی
واحد ضخامت با پله‌ی ضخامت
زاویه‌ی پایین نوشته

نمایش شماتیک از دو فلز وابسته به ER1 و ER2.
وضوح تصویر بالا از فلز سیلیکون قطعه 15 Pd/100 A Co/200A Cu/Si.
رعایت قسمت متقاطع در طول پله‌های مستقیم خطوط تیره را نشان می‌دهد گرایش از سطح براق دارد. در قسمت مرکز این نمونه رابطه ER1 را نشان می‌دهد.

رشد تدریجی (Step Growth)

پلیمرهای Step Growth به عنوان پلیمرهای تشکیل شده از واکنش‌های گام به گام (step wise) بین گروه‌های عاملی مونومرهای در حال واکنش تعریف می‌شوند. بیشتر پلیمرهای Step Growth به عنوان پلیمرهای حاصل از چگالش (condensation Polymers) گروه‌بندی می شوند، اما همه‌ی پلیمرهای Step Growth (مانند پلی‌یورتان‌ها که از ایزوسیانید و مونومر الکل‌های دو عاملی تشکیل شده‌اند ) پلیمر تغلیظ شده آزاد نمی‌کنند. پلیمرهای Step Growth وزن مولکولی را در تبدیل اندک با آهنگ خیلی آهسته‌ای زیاد می‌کنند و در تبدیل زیاد (بیشتر از 95 درصد) به وزن مولکولی بالایی دست پیدا می‌کنند.

برای کم کردن تناقض در روش‌های نام‌گذاری، تعاریفی برای پلیمرهای چگالشی و افزایش به وجود آمده است. یک پلیمر حاصل از تغلیظ (چگالشی) به عنوان پلیمری که مولکول‌های کوچک را در طول سنتز حذف می‌کند یا شامل گروه‌های عاملی در زنجیر اصلی خود است، یا اینکه واحد تکراری آن همه اتم‌های موجود در مونومر فرضی (که می‌تواند به مواد ساده‌تر شیمیایی تجزیه شود) را در بر نمی‌گیرد، تعریف شده است.

رشد زنجیری (chain- growth)

پلیمریزاسیون رشد زنجیری یا پلیمریزاسیون افزایشی شامل اتصال مولکول‌ها با پیوند دوگانه یا سه‌گانه شیمیایی است. این مونومرهای اشباع نشده (مولکول‌های یکسان که پلیمرها را می سازند) پیوندهای داخلی اضافه‌ای دارند که می‌توانند شکسته و به مولکول‌های دیگر متصل شوند و زنجیر تکراری را تشکیل دهند. پلیمریزاسیون افزایشی در تولید پلیمرهایی مانند پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و PVC شرکت دارد. یک مورد خاص از پلیمریزاسیون زنجیری منجر به پلیمریزاسیون زنده می‌شود. (پلیمریزاسیون زنده، پلیمریزاسیونی است که اگر آن را متوقف نکنند تا ابد ادامه پیدا می‌کنند.)

در پلیمریزاسیون رادیکالی اتیلن، پیوند …. آن شکسته می‌شود و این دو الکترون نوآرایی می‌کنند تا یک مرکز انتشار مانند آن رادیکالی که به خود اتیلن حمله کرده است ایجاد کنند. شکل این مرکز انتشار به نوع خاصی از مگانیسم افزایشی بستگی دارد. مکانیسم‌های بسیاری وجود دارند که پلیمریزاسیون رادیکالی می‌تواند از طریق آن‌ها شروع شود. مکانیسم رادیکال آزاد از اولین روش‌هایی است که استفاده شده است. رادیکال‌های آزاد اتم‌ها یا مولکول‌های بسیار واکنش‌پذیری هستند که الکترون‌های جفت نشده دارند. به عنوان مثال با در نظر گرفتن پلیمریزاسیون اتیلن، مکانیسم رادیکال آزاد می‌تواند به سه مرحله تقسیم شود: مراحل آغاز، انتشار و پایان زنجیر.

تقریباً تمام فناوری‌های نانو از یکی از سه ذره انرژی‌دار، شامل پروتون، الکترون و یون جهت پرتوافکنی به ماده مقاوم به پرتو استفاده می‌کنند. تنها استثناء nanoimprint است، که از یک الگوی مادر برای برجسته کردن ماده مقاوم با استفاده از دما و فشار بدون هیچ‌گونه پرتوافکنی استفاده می‌کند. بعضی از فناوری‌ها از یک ماسک برای در معرض قرار گرفتن قسمتی از یک الگو و یا تمام الگو در یک گام پرتوافکنی استفاده می‌کنند.

صفحه نمایش‌های دیودی نور گسیل‌آلی (OLED) مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند زیرا شفاف، کارآمد و به اندازه‌ی کافی نازک و هم‌چنین انعطاف‌پذیر هستند ولی هم‌اکنون استفاده از آن‌ها محدود به صفحه نمایش‌های کوچک است مانند صفحه نمایش گوشی موبایل. یکی از دلایل آن ضغف قطعه‌ای است که به عنوان الکترودی شفاف برای نور تصویر در آن به کار می‌رود.

OLED از لایه‌هایی نیم رسانای آلی تشکیل شده است که بین 2 الکترود قرار گرفته است یکی از این لایه‌های باید شفاف باشد که به نور اجازه‌ی عبور دهد. امروز در صفحه نمایش‌ها از لایه‌ی شفاف اکسید قلع ایلیم (ITO) استفاده می شود اما این ماده گران قیمت، حساس و انعطاف‌پذیر است که برای صفحه نمایش‌هایی در اندازه بزرگ چندان مناسب نیست هم‌چنین این ماده لایه‌های نور گسیل را تنزل می‌دهد.

الکترود جدید یک توری مشکل از تعداد زیادی سیم فلزی نازک رساننده است که شفافند. یکی از مهندسین برق و استاد علوم رایانه می‌گوید: الکترود باید انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشد و ارزان‌تر از ITO باشد در عین حال نوردهی مواد آلی را نیز تنزل ندهید. پژوهش‌گران این تئوری را به عنوان الکترود بالایی در OLED ترکیب کرده‌اند و هیچ تغییر قابل مشاهده‌ای در وضوح تصویر، بین گسیل نور LED و OLED معمولی (که با الکترود ITO ساخته شده) ندیدند. البته Guo معتقد است که او و همکارانش به انجام آزمایش‌های دقیق‌تری نیاز دارند تا اینکه بتوانند این ها را مقایسه کنند. شرح فعالیت این گروه در نشریه‌ی اینترنتی Advanced Materials می‌باشد.

پژوهش‌گران شبکه‌هایی از مس، طلا، نقره با سیم‌هایی ساختند که پهنای آن‌ها 120 تا 200 نانومتر است و توسط گاف‌هایی به طول 500 نانومتر در یک راستا و گاف‌هایی به طول 10 میکرومتر در راستای قائم جدا شده‌اند. نتیجه رسانندگی عالی این فلزها، کاهش مقاومت تا nm50 است که از مقاومت متوسط لایه‌هایی ITO کمتر است پژوهشگران از شیوه‌ای به نام لیتوگرافی (nano imprint) استفاده کرده اند که به آن‌ها این مکان را می‌دهد که شبکه‌ای از سیم‌هایی را ایجاد کنند که آن را می توان روی هر سطر دیگری منتقل کرد .

  • پژوهش گران توانستند با تغییر پهنای ودرازای سیم شفافیت و رسانا بودن را تغییر دهند نازک کردن سیم ها الکترود را شفاف تر میکند در عین حال سیم‌های نازک تر مقاومت بیشتری دارند. بنابراین پژهش‌گران طول سیم ها را2 برابر کردند که مقاومت را با ضریبی از 3 کاهش می دهد و شفافیت را فقط 5درصد کاهش می دهد Guo می گویید :

قابلیت بالایی برای بازی با این پارامترها وجود دارد او اضافه می کند : روزنه های زیادی برای خوش بین بودن به این ساختار وجود دارد .

  • پکن روشی برای استفاده از بال های جیر جیرک دشتی بعنوان بلوک های چاپ در مقیاس نانو، پیدا کرده اند .

به گزارش پایگاه اینترنتی فناوری نانو، روش آن ها بر پایه لیتوگرافی نانو چاپی(lithography or NIL nano imprint ) است و می تواند برای ساخت پوشش لنزهای ضد بازتابش و همچنین ساخت بسترهای بهبود یافته برای اسپکتروسکوپی رامان سطحی بهبود یافته ، (surface-enhanced)مورد استفاده قرار گیرد .
جیرجیرک های دشتی بیشتر در نواحی گرمسیر زندگی می کنند و به خاطر اندازه بزرگ که طول بال بالغ آن ها به پنج سانتیمتر می رسد ، و داشتن صدای بلند ،در میان شاخ و برگ ها به آسانی پیدا می شوند .
بال آن ها از هزاران برآمدگی ریز شبیه ستون پوشیده شده است،به طوری که نور فرودی را پراکنده و مانع بازتابش آن می شوند.
هر کدام از این ستون های مخروطی شکل، ارتفاعی معادل چهارصد نانومتر دارند و به صورت مایل و با زاویه 30 درجه نسبت به سطح ،روی آن قرار گرفتند.
محققان با استفاده از NIL قالب های بسیاردقیقی از این الگو ها ساخته اند.
آن ها ابتدا بال را کاملاً تمیز کرده وسپس آن را با فشاری مناسب روی لایه گرم شده ای از پلا متیل متا کریلات (PMMA) که اغلب برای ساخت قالب ها مورد استفاده قرار می گیرد،قرار دادند.
با برداشتن بال،آرایه هایی از نانو چاه (ساختار های بال به صورت معکوس)روی قالبPMMA ایجاد می شود.
این قالب ها برای کپی کردن نانو ساختار های مزبور،روی گستره وسیعی از سطوح قابل استفاده می باشد.
جین زانگ از دانشگاه پکن در این باره می گوید:”با استفاده از بال جیرجیرک دشتی به عنوان مهر،قادر هستیم تا نانو ساختار های طبیعی را روی سطوح، کپی کنیم در حالی که ساخت این نانو ساختار ها با روش های معمول بسیار مشکل است.”
سطح بال جیرجیرک های دشتی با ماده موم شکل پوشیده شده که این ماده مانع چسبیدن بال به قالب پلاستیکی می شود. این مسئله مزیتی برای بال ها در روش NILمحسوب می شود، زیرا دیگرنیازی به استفاده از ماده ضد چسبیدن که به طور معمول در روش‌هایNlL مورد استفاده فرار می گیرد، نمی باشد. ­
پس از این که قالب PMMA سرد ومحکم گشت می توان الگوی روی آن را با استفاده از فرایندهایی مثل قلم زنی یونی واکنش پذیر(RIE)، به یک بستر سیلیکونی منتقل کرد.
بسترهای سیلیکونی که پس از قلم زنی مزبور ساخته می شوند،دارای آرایه هایی منظم از نانو چاه در سطح خود می باشد. تحقیقات اخیر نشان داده است که چنین سطحی می‌تواند مانع بازتابش نور گردد.
بنابراین بسترهای سیلیکونی،برای استفاده در لنزها وابزارهای نوری ضد بازتابش بسیار مناسب است.
یکی از ویژگی‌های شاخص یک پوشش،ساختار سطح آن پوشش است. پدیده ی خود چینش پلیمرها(Polymer self assembly)امکان ایجاد ساختارهای نانو با هزینه کم را فراهم کرده است. این ویژگی در مواردی مثل محافظت از کارت های تجاری و بانکی وهمچنین در تولید غشاهای متخلخل نانو که در رشته‌های پزشکی و زیستلوژی استفاده می شوند،کاربرد دارد.
یکی از عوامل مهم درتعریف ویژگی‌های یک پوشش،ساختار سطح آن پوشش است. با این که نگاه به ابعاد سطح در حد 10 یا بیشتر از 10 میکرون نگاه جدیدی نیست،اخیراً درک ما در مورد اهمیت ساختارهای نانوی سطح به طور چشم گیری افزایش یافته است. ویژگی های سایشی سطح(tribogical) و خاصیت ترشوندگی،قابلیت جذب زیست مولکول­ها و یا حتی سلول ها و نیز ظاهر نوری و ویژگی­های لمسی به شدت تحت تاثیر مکان نگاری (topography) سطح در مقیاس نانو قرار می­گیرند. کنترل این ویژگی­ها و در نتیجه کنترل ساختار نانوی سطح، اهمیت زیادی برای بهینه کردن کاربردهای امروزی پوشش­های پیشرفته دارد.
امروزه، شناخت پدیده ی خود چینش پلیمرها امکان ایجاد ساختارهای سطوح در مقیاس های مختلف را فراهم کرده است. ساختارهای سطوح با مقیاس نانو بدون روش های لیتوگرافی (حکاکی) گران قیمت (مانند روش های تولید مدارهای مجتمع در صنعت میکروالکترونیک) قابل دسترسی هستند. هزینه ی این روش ها برای بسیاری از کاربردهای پوششی مقرون به صرفه نیستند، اما از لحاظ کیفیت، برای رسیدن به اثرات مطلوب، کنترل کافی بر روی ساختار سطح دارند.